مقالات

آیا تیروئید باعث ناباروری می‌شود؟

چه موقع کم کاری تیروئید باعث ناباروری می‌شود؟

یکی از عوارضی که ممکن است پس از مبتلا شدن به کم کاری تیروئید با آن رو به رو شوید نازایی می‌باشد. از آنجایی که برای تشکیل سلول تخم نیاز به رها شدن تخمک از تخمدان و ترکیب شدن با سلول اسپرم است، با کم بودن هورمون‌های تیروئیدی و در نتیجه اختلال در چرخه‌ی تخمک گذاری ریسک نازایی در بیمار بالا است. البته نباید تنها کم کاری تیروئید را مقصر دانست چرا که بعضی اوقات علت زمینه‌ای که باعث ایجاد کم کاری تیروئید شده است خود محرکی برای نازایی است. همچنین اگر شما با وجود درمان شدن هنوز هم از نازایی رنج می‌برید احتمال دارد که علت اصلی شرایط شما از جای دیگری نشئت گرفته باشد. برای پاسخ کامل به این سوال که چه موقع کم کاری تیروئید باعث ناباروری می‌شود؟ این مطلب را تا آخر مطالعه کنید.

آیا با برداشتن تیروئید امکان بارداری هست؟

زمانی پزشک مجبور به برداشتن کامل و یا ناقص تیروئید بیمار می‌شود که او به سرطان تیروئید، پرکاری تیروئید، گواتر یا بزرگ شدن این غده مبتلا شده باشد البته بزرگ شدن تیروئید در شرایطی نیاز به عمل دارد که در مسیر هوایی یا بلع بیمار انسداد ایجاد کند و یا از زیبایی او بکاهد. در این صورت اگر از داروهای تامین کننده‌ی هورمون‌های تیروئیدی مثل لووتیروکسین استفاده کافی نشود، کم کاری تیروئیدی که به دنبال این جراحی اتفاق خواهد افتاد به شدت بر روی سیستم باروری بیمار اثر گذار است.

به طور مثال در زنان اختلال در تخمک گذاری و قاعدگی‌های نامنظم که به صورت قطع خونریزی ( آمنوره) و یا خونریزی شدید (هایپرمنوره) می‌باشند دیده می‌شود. در مردان هم اختلال در حالت نعوظ، تعداد، شکل و حرکت اسپرم ممکن است اتفاق بیفتد که همگی ریسک نازایی را بالا می‌برند.

همچنین رادیوتراپی‌هایی ممکن است بعد از جراحی انجام شود. این امواج نه تنها برای مردان از جهت کاهش تعداد اسپرم مشکل ساز است بلکه به شدت برای جنین هم خطر ساز بوده و در نتیجه برای مادران باردار انجام نمی‌شوند.

در صورتی که تیروئیدتان را برداشته‌اید حتماً و حتماً تحت نظر پزشک هورمون کافی دریافت کنید تا با این مشکلات رو به رو نشوید.

نکته مهم و قابل توجه

خوشبختانه این روزها با کمک روش‌های کمتر تهاجمی آر اف و ماکروویو بسیاری از بیماران با وجود توده‌های تیروئید دیگر احتیاجی به عمل تیروئیدکتومی ندارند و می‌توانند بدون جراجی از شر توده‌ها خلاص شوند برای اطلاع بیشتر به پیج درمان ندول تیروئید سر بزنید.

آیا ید درمانی باعث نازایی می‌شود؟

در کسانی که به علت پر کاری تیروئید مجبور به کنترل کردن این غده با ید رادیو اکتیو هستند، پس از نابود کردن مقداری از بافت این غده فرد دچار کم کاری تیروئید خواهد شد. این افراد به هیچ وجه نباید بارداری خود را متقارن با این درمان‌ها قرار دهند چرا که این بار نه تنها کم کاری مشکل زا است بلکه تشعشعات رادیو اکتیو هم می‌توانند باعث  آسیب به تخمدان‌ها، ایجاد جهش در جنین و یا سقط آن شوند.

به نقل از انجمن تیروئید آمریکا در خانم‌ها درمان با ید رادیو اکتیو، با چرخه‌های قاعدگی نامنظم، یائستگی زودرس و تاخیر در بارداری مرتبط دانسته شده است.

بعد از گذشت ۶ ماه تا یک سال از درمان با ید رادیواکتیو باردار شدن مشکلی ندارد.

آیا تیروئید می‌تواند باعث عقب ماندگی و یا مرگ جنین شود؟

در مواردی که بیماری تیروئید در حد کم و در مراحل ساده باشد، مشکلی برای جنین پیش نخواهد آمد ولی کم کاری تیروئید شدید می‌تواند منجر به عدم رشد سیستم مغزی و عصبی نوزاد شده و نوزاد با رشد ناقص مغز رو به رو شود. از جمله دیگر موارد این است که کم کاری تیروئید در بارداری می‌تواند منجر به سقط جنین شود.
ولی اگر در زمان بارداری با مشکل تیروئید مواجه هستید و یا اگر نیت حاملگی دارید و نگران تیروئیدتان هستید، راه‌های درمانی و کنترلی خوبی برای تیروئید در بارداری هست که یک پزشک حاذق می‌تواند کمک‌تان کند. پس بدون نگرانی با یک پزشک مشورت کنید و از داشتن یک نوزاد سلامت نهایت شادی را تجربه کنید.

دیدن نظرات

  • ۳۵ سال دارم .متوجه شدم باردار هستم و ۵ هفته عدد tsh 13 و t4 6.4 میخواستم بدونم نطفه ای که شکل گرفته ممکن است دچار نقص و مشکل باشه

    • سلام، وقت بخیر
      در دوره بارداری، هورمون‌های تیروئید به عنوان یک قسمت از تغییرات هورمونی طبیعی در بدن زنان ممکن است تغییر کنند. در حالت عادی، سطوح TSH در دوره بارداری کمی افزایش پیدا می‌کند، زیرا بدن برای حمایت از رشد جنین و تأمین نیازهای اضافی تیروئید مادر و جنین سعی می‌کند .
      اگر TSH==13 و T4=6.4 دارید و در حال حاضر باردار هستید، مهم است که با پزشک خود در مورد نتایج آزمایش‌های تیروئید صحبت کنید. او ممکن است تصمیم به تنظیم درمان تیروئیدی شما بگیرد تا بهترین شرایط برای سلامت شما و جنین فراهم شود.

      هورمون‌های تیروئید با توجه به موارد مختلفی مانند سابقه بیماری‌های تیروئید، سوابقی همچون بارداری، و وضعیت سلامت فعلی تنظیم می‌شوند. اصولاً، میزان TSH در محدوده نرمال 0.4 تا 4.0 mU/L قرار دارد و میزان T4 نیز در محدوده نرمال قرار دارد.
      پیشنهاد می‌شود که با پزشک خود مشورت کنید تا درمان مناسبی برای شما تعیین شود و اطمینان حاصل شود که وضعیت تیروئیدی شما مناسب برای بارداری است.

  • سلام ۲۳ سالمه قبلا سقط جنین داشتم بعد از سقط متوجه شدم TSH ۴۶.۱۲هست یعنی کم کاری تروئید دارم فعلا لووتیروکسین ۱۰۰ هر روز صبح میخورم آیا حمل گرفته می‌توانم دوباره
    آیا کم کاری تروئید باعث ناباروری میشه

  • سلام وخسته نباشید
    من چند سالی که قرص لووتیروکسین مصرف میکنم ولی آزمایش اخرم. T3=2.3
    و Tsh= 1.8 و تازگی‌ها شبها دچار تپش قلب میشم وقتی قرصمو صبحها کامل میخورم . آنتی بادی 47 لطفاً راهنمایی کنید

  • سلام من یک ساله ازدواج کردم دو ماهه اقدام به بارداری کردم دکتر م گفت یه خورده تیروئید داری طبق آزمایش می خوام برم دکتر غدد آیا اگه داروشو بخورم امکان بارداری است تو رو خدا جواب بدید خیلی نگرانم

    • سلام، وقت بخیر
      بله حتما، در این موارد تنها نیاز است تحت نظر پزشک غدد و زنان همزمان باشید و روال درمان را به خوبی ادامه دهید.

  • سلام وقتتون بخیر تیرویید من حدود یک ماه پیش حدود 6.8 بوده اما قرص های لووتیروکسین رو این مدت مصرف کردم و الان به 0.08 رسیده . الان مصرف قرص رو رها کنم یا باز هم ادامه بدم؟و اینکه برای بارداری مشکلی به وجود میاد یا نه؟
    ممنون میشم راهنماییم کنین

    • سلام دختری ۳۴ ساله دارم که حدود یکسال ونیم پیش تحت عمل جراحی تیروئید و ید درمانی قرار گرفت و الان ۵ماهه اقدام به بارداری کرده ولی فعلا نتیجه نداشته آیا ممکنه بخاطر عملش باشه؟و راهکارش چیه لطفا راهنمایی کنین🙏

      • سلام، وقت بخیر
        بدون بررسی سوابق پزشکی و بالینی نمیتوان نظری داشت، پیشنهاد می شود به متخصص زنان مراجعه کنید.

    • سلام، وقت بخیر
      تغییر در دوز دارویی و روال درمان در مشکلات تیروئیدی بزرگترین مشکل است و عوارض زیادی برای بدن به همراه خواهد داشت. اگر قصد بارداری دارید باید با پزشک غدد و زنان مشورت کرده و روال درمانی خود را مدیریت کنید تا بتوانید بارداری بدون مشکلی برای خود و فرزندتان داشته باشید.

  • سلام آقا هستم و ۴۹ساله بیست سال پیش بخاطر پرکاری تیروئید ید درمانی کردم و روزانه ۱۵۰ میکروگرم لئوتیروکسین مصرف میکنم به تازگی شنیدم ید درمانی باعث از بین رفتن اسپرم ها ودرنتیجه ناباروری میشه آیا چنین موضوعی صحت داره ؟ ممنون از راهنمائیتون

    • سلام، وقت بخیر
      تاثیر درمان‌های پزشکی بر اسپرم و ناباروری بستگی به نوع درمان و شرایط فرد تفاوت دارد. برخی درمان‌ها ممکن است به موقت یا دائماً تاثیر منفی بر روی تولید اسپرم داشته باشند، اما این مسئله باید توسط یک پزشک متخصص در زمینه ناباروری تنظیم شود.

  • سلام وقت بخیر من ۲۲ سالمه و و چهار سال پیش متوجه تیرویید کم کار شدم که پنج و خورده ای بود
    الان چهارساله لوکسین ۵۰ استفاده میکنم و تو این چند سال تیروییدم بین یک تا یک و نیم بوده
    و یک سال و نیم ازدواج کردم میخوام اقدام کنم مانعی برای بارداری وجود داره؟

    • سلام، وقت بخیر
      کم کاری تیروئید مانعی برای بارداری ایجاد نمیکند. اما توصیه اکید میشود قبل از بارداری تحت نظر پزشک زنان و غدد همزمان قرار بگیرد تا بارداری بی خطر و نوزادی سالم متولد کنید.

  • سلام من تیروئید برداشتم ۴۴سالمه الان ۱۵روزه عادت‌ ماهنامه راعقب انداختم آزمایش ادرار انجام‌ دادم منفی بوده ایاحامله نیستم

    • سلام، وقت بخیر
      برای تشخیص بارداری باید آزمایش بارداری انجام شود.

  • سلام. وقت شما بخیر و نیکی آقای دکتر.
    من۳۷ سالمه و بیماری هاشیموتو دارم قرص لوتیروکسین مصرف میکنم ولی انقدر مطلب خوندم که این بیماری ممکنه باعث نقایص مادر زادی بشه میترسم باردار بشم.
    به نظر شما با وجود بیماری هاشیموتو میتوانم یک نوزاد سالم داشته باشم؟

    • سلام، وقت بخیر
      بله، حتما فقط نیاز است تا قبل از اقدام به بارداری با پزشک غدد خود در میان گذاشته و روال درمانی خود را به صورت منظم داشته باشید.

  • سلام شوهر من نمونه برداری اولشون مشکلی نداشت فقط بخاطر بزرگ بودن کیست نصفی از تیروئید برداشت بعد جواب پاتولوژی متوجه سرطان بدخیم پاپیلاری تیروئد شدیم ایا درمان داره؟

    • عرض ادب
      سرطان پاپیلری، بهترین نوع از سرطان های تیروئیدی است که با جراحی و یدتراپی نسبت به اندازه توده کاملا قابل درمان است و جای هیچ نگرانی نیست.

جدیدترین نوشته ها

آیا برآمدگی در ناخن ها نشانه کم کاری تیروئید است؟

در این مقاله با خطوط عمودی یا برآمدگی ناخن ها در مورد سلامت تیروئیدتان آشنا…

4 روز گذشته

تا چه مدت می توانید بدون داروهای تیروئید ادامه دهید؟

وقتی بدون تجویز داروی تیروئید پیش می‌روید، چه اتفاقی برای تیروئید شما می افتد؟ غده…

2 هفته گذشته

بیماری کرون و هاشیموتو

آیا ارتباطی بین بیماری کرون و شروع هاشیموتو وجود دارد؟ بیماری کرون و تیروئیدیت هاشیموتو…

3 هفته گذشته

آشنایی با گره های کلسیفیه تیروئید

ندول های کلسیفیه تیروئید چیست و چگونه تشخیص و درمان می شود؟ ندول های کلسیفیه…

4 هفته گذشته

کم کاری تیروئید و تخمک گذاری: آنچه باید بدانید!

نکات مفید و آنچه باید در صورت تلاش برای بارداری با کم کاری تیروئید بدانید…

1 ماه گذشته

شعله ور شدن بیماری خود ایمنی هاشیموتو و چرخه قاعدگی

آیا دوره های قاعدگی باعث تشدید خودایمنی در بیماران مبتلا به هاشیموتو می شود؟ دوباره…

1 ماه گذشته