انجام آزمایش تیروئید در خانه

انجام تست تیروئید در خانه

تکنولوژی انجام آزمایش تیروئید درخانه، راحت و مقرون به صرفه

استفاده از کیت‌های تست خانگی برای آزمایش تیروئید اغلب ارزان‌تر از بازدیدهای داخل مطب هستند و می‌توانند در لحظات حساس در دسترس باشند؛ مصرف‌کنندگان بیشتر به فناوری آگاه می‌شوند و به سلامت خود توجه می‌کنند؛ با استفاده از این کیت‌های تشخیص می‌توان نتایج را به راحتی برای ملاقات‌های بعدی با پزشک متخصص، ارسال کرد.

غده تیروئید در پایین گردن قرار دارد که بخشی از سیستم غدد درون ریز است و مسئول تنظیم هورمون‌ها در سراسر بدن می‌باشد؛ کمک به خوابیدن، گرم ماندن و انرژی دادن از وظایف این غده است.

هورمون‌های اصلی تولید شده تیروکسین (T4) و تری یدوتیرونین (T3) هستند که نحوه استفاده سلول‌های شما از انرژی را کنترل می‌کنند و غده تیروئید متابولیسم شما را از طریق ترشح این هورمون‌ها تنظیم می‌کند.

کم کاری تیروئید زمانی رخ می‌دهد که تیروئید به اندازه کافی T4، T3 یا هر دو را تولید نکند؛ این شایع‌ترین عارضه تیروئید است که ۵% از جمعیت جهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد و ۵% دیگر به این بیماری مبتلا هستند اما تشخیص داده نشده است.

در پرکاری تیروئید برعکس این اتفاق رخ می‌دهد؛ یعنی تیروئید بیش از حد فعال شده و هورمون‌های تیروئید را بیش از حد تولید می‌کند.

آیا نیاز به آزمایش تیروئید داریم؟

بهتر است هر شخصی تیروئید خود را بررسی کند اما با این حال، برخی از افراد می‌توانند در معرض خطر بیشتری برای اختلالات تیروئید باشند، از جمله:

افرادی که با رحم متولد می‌شوند.

افراد مبتلا به اختلالات خود ایمنی، از جمله دیابت نوع ۱.

افرادی که سابقه اختلالات تیروئیدی دارند.

افرادی که سیگار می‌کشند.

اگر علائم کم کاری تیروئید یا پرکاری تیروئید را دارید، بهتر است تحت آزمایش قرار بگیرید.

علائم کم کاری تیروئید

  • احساس خستگی یا داشتن انرژی کم
  • احساس سرما
  • افزایش وزن
  • پوست خشک
  • افسردگی
  • یبوست

علائم پرکاری تیروئید

  • احساس گرما یا عرق کردن
  • ضربان قلب سریع
  • کاهش وزن
  • اسهال
  • ضعف عضلانی
  • نگرانی های باروری

اگر هر یک از این علائم را دارید، سطح تیروئید خود را بررسی کنید؛ در صورت عدم درمان کم کاری تیروئید، ممکن است باعث مشکلات رشد جنین، بزرگ شدن تیروئید، مشکلات قلبی و نگرانی‌های باروری شود.

همچنین پرکاری تیروئید ممکن است پوکی استخوان، نارسایی قلبی و ضربان قلب نامنظم را همراه داشته باشد.

از آنجایی که نگرانی‌های تیروئید رایج است، شما می‌توانید بدون علائم با مشکلات تیروئید روبه‌رو شوید؛ همچنان می‌توانید به عنوان بخشی از روال مراقبت‌های بهداشتی پیشگیرانه خود آزمایش دهید.

مقایسه جانبی آزمایش تیروئید در خانه

برای تصمیم گیری در مورد اینکه کدام آزمایش تیروئید در خانه برای شما بهترین است، موارد زیر را در نظر بگیرید:

نوع آزمون: آیا می‌خواهید آزمایشی انجام دهید که فقط TSH یا آنتی بادی‌های T3، T4، TSI و TPO را اندازه گیری کند؟

قیمت: ابتدا هزینه را بررسی کنید و سپس تحقیق کنید که شامل بیمه می‌شود یا خیر.

نتایج آزمون: ابتدا بپرسید این شرکت تا چه میزان راهنمایی و پشتیبانی پزشکی دارد سپس ببینید آیا برای مشاوره، مشاوره شخصی یا توصیه های درمانی هزینه ی اضافی دریافت می‌شود یا خیر.

حریم خصوصی: سیاست حفظ حریم خصوصی شرکت را بررسی کنید و ببینید بسته‌بندی‌ها محرمانه و محتاطانه ارائه می‌شود یا خیر.

و در آخر تجربه ها و نظرات ثبت شده را بخوانید تا از اعتبار شرکت و میزان اطمینان، مزایا و معایب تست آگاه شوید.

مزایا و معایب تست تیروئید خانگی

تست‌های تیروئید خانگی مزایا و معایب زیادی را دارند که در زیر به هریک از این موارد می‌پردازیم

مزایا

  • اغلب محرمانه‌تر، راحت‌تر و مقرون به صرفه‌تر از تست در مراکز بهداشتی است.
  • نسبتا قابل اعتماد و دقیق هست اگر به درستی اجرا شود.
  • نتایج ممکن است شامل مشاوره، ارزیابی سلامت و تفسیر دقیق باشد.

معایب

  • ممکن است تفسیر نتایج دشوار باشد.
  • فضای بیشتری برای خطای انسانی وجود دارد که می‌تواند دقت و قابلیت اطمینان را کاهش دهد
  • تشخیص و درمان نیاز به مراجعه به پزشک دارد.
آزمایش تیروئید در خانه

چه زمانی بهتر است با پزشک تماس بگیرید؟

اگر نتایج آزمایش غیرطبیعی باشد، معمولا نشان دهنده اختلال تیروئید است و با پزشک تماس بگیرید. اگر نتایج طبیعی باشد، ممکن است بخواهید برای برطرف کردن هرگونه نگرانی بابت سلامتی، علائم اختلال تیروئید، یا سابقه شخصی و خانوادگی تیروئید، به پزشک مراجعه کنید.

همچنین می‌توانید برای اطلاع از نتایج آزمایش خود به پزشک مراجعه کنید. آن‌ها می‌توانند نتایج آزمایش خانگی شما را تأیید کنند، که ممکن است شامل تشخیص بیماری تیروئید باشد  و سپس روش‌های درمان‌، آزمایش‌های اضافی و هرگونه تغییر در شیوه زندگی را توصیه کنند.

آزمایشات تیروئید چگونه کار می‌کند؟

در آزمایشات تیروئید از نمونه خون برای بررسی سطح TSH و T4 استفاده می‌کنند؛ اگر نتایج نگران کننده‌ای وجود داشت، می‌توان آزمایش‌های دقیق‌تری را از جمله بررسی سطح T3 انجام داد.

اگر سطح شما خیلی بالا یا پایین باشد، ممکن است برای مشاهده ساختار تیروئید خود به سونوگرافی و برای تنظیم سطح تیروئید خود نیاز به مصرف روزانه دارو داشته باشید.

آیا آزمایشات تیروئید در منزل قابل اعتماد هستند؟

به گفته منبع مورد اعتماد سازمان غذا و دارو (FDA)، کیت‌های تست خانگی به طور کلی، راه مناسبی برای دریافت سریع و محرمانه نتایج آزمایشگاهی است اما جایگزینی برای دریافت چکاپ‌های منظم مراکز بهداشتی نیستند.

آزمایش خون تیروئید تنها بخشی از تشخیص است و برای برخی افراد ممکن است آزمایشات یا معاینات بالینی بیشتری لازم باشد.

برخی از متخصصان غدد، یا پزشکانی که در زمینه بیماری‌های مرتبط با هورمون مانند اختلالات تیروئید تخصص دارند، نگرانی‌هایی در مورد قابلیت اطمینان کیت‌های تیروئید و احتمال تشخیص اشتباه دارند؛ به همین دلیل مهم است که متخصص مراقبت‌های بهداشتی خود را از نتایج آزمایش در خانه مطلع کنید.

تفسیر نتایج

اکثر این کیت‌های تست خانگی تفسیری از نتایج آزمایشگاهی شما ارائه می‌دهند؛ اگر این کار را نکردند بهتر است با متخصص مراقبت‌های بهداشتی خود مشورت کنید.

سطح TSH به سن و جنس شما بستگی دارد، اما ممکن است بر اساس داروها، رژیم غذایی و بارداری تغییر کند؛ محدوده طبیعی مورد اعتماد آن ۰.۴۵ تا ۴.۵ میلی واحد در لیتر (mU/L) است.

تغییر طولانی مدت در این هورمون‌ها می‌تواند بر سلامت کلی شما تأثیر بگذارد؛ وقتی سطح TSH خیلی بالا باشد غده تیروئید، T4 کافی تولید نمی‌کند که می‌تواند منجر به کم کاری تیروئید شود؛ برعکس، اگر سطح TSH خیلی پایین باشد غده تیروئید ممکن است بیش از حد T4 تولید کند که می‌تواند منجر به پرکاری تیروئید شود.

سوالات متداول

چگونه می‌توانم تیروئید خود را در خانه چک کنم؟

برای بررسی تیروئید در خانه، یک آزمایش آنلاین سفارش دهید که از طریق پست دریافت خواهید کرد؛ هنگامی که کیت خود را دریافت کردید، دستورالعمل‌ها را به دقت بخوانید و دنبال کنید.

علاوه بر دستورالعمل‌های کتبی، شرکت ها ممکن است فیلم‌های آموزشی و آموزش‌های آنلاین ارائه دهند، اگر سؤالی داشتید یا هر یک از اطلاعات نامشخص بود قبل از انجام آزمایش با شرکت یا متخصص مراقبت‌های بهداشتی تماس بگیرید.

بیشتر آزمایش‌ها نیاز به استفاده از لانست برای خراش انگشت و جمع‌آوری نمونه خون دارند. قبل از ارسال خون به آزمایشگاه، آن را روی یک نوار آزمایش یا داخل یک لوله کوچک بریزید؛ معمولاً نتایج الکترونیکی خود را ظرف یک هفته دریافت خواهید کرد.

تست‌های تیروئید خانگی چقدر قابل اعتماد هستند؟

معمولاً آزمایشات تیروئید خانگی از شرکت‌های معتبر، در صورتی که آزمایش را به درستی انجام دهید قابل اعتماد است؛ اما در مقایسه با آزمایش انجام شده در یک مرکز پزشکی، دقت کمتری دارند؛ آن‌ها جایگزینی برای معاینات معمول در مطب پزشک نیستند.

خط آخر

به طور کلی، کیت‌های تست تیروئید راهی عالی برای بررسی و نظارت عملکرد تیروئید شما و وجود هرگونه نگرانی است که باید به آن توجه کنید.

شرکت های تست خانگی از نظر خدماتی که ارائه می‌دهند و همچنین قیمت متفاوت هستند؛ باید ابتدا برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خدمات و متخصصان مراقبت‌های بهداشتی و اعتبارنامه‌های هر شرکت تحقیق کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا تصمیم بگیرید که آیا آزمایشات تیروئید در خانه برای شما مناسب است یا خیر و اینکه کدام شرکت را امتحان کنید.

۳ / ۵. ۲

به عنوان اولین نفر رای دهید!

اشتراک گذاری
نوشتهٔ پیشین
کم کاری تیروئید و 6 سوال احتمالی که از پرسیدن آن شرم داریم!
نوشتهٔ بعدی
غده تیروئید چه تأثیری بر کلسترول خون دارد؟

۲۱ دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

  • سلام من ریزش شدید مو دارم . بی حال و خسته ام همیشه و همش دوست دارم بخوابم . دست و پایی چپمم جدیدنا بی جون شده . پوستمم خشک شده . ممکنه تیروئید باشه . خیلی هم عصبی ام

    پاسخ
    • سلام، وقت بخیر
      توصیه میشود ابتدا آزمایش داده تا بتوان بهتر راهنمایی کرد. بررسی علائم نمیتواند به تنهایی به شما کمک کند.

      پاسخ
  • سلام بنده ۱۷ سال سن دارم،چند شب است ک موقع خواب گرفتگی شدید عضلات پشت پا اذیتم میکنه و از خواب بیدارم میکنه،دردش اینقد زیاده که فریاد میزنم شب تو خواب،ممکنه از تیروئید باشه؟

    پاسخ
  • سلام TSHمن ۰/۰۲۶ هست این یعنی چی میشه راهنمایی بفرمایید

    پاسخ
    • سلام، وقت بخیر
      تیروئید در محدوده طبیعی است.
      معمولاً محدوده طبیعی سطح TSH بین ۰.۴ تا ۴.۰ میکرویونیت بر لیتر (mIU/L) است. با این حال، هر آزمایشگاه ممکن است محدوده طبیعی خاص خود را داشته باشد، بنابراین بهتر است با پزشک خود در مورد تفسیر نتایج آزمایش صحبت کنید. پزشک شما با توجه به سابقه پزشکی و علائم بالینی شما، می‌تواند تشخیص نهایی را بگذارد و در صورت لزوم درمان مناسب را تعیین کند.

      پاسخ
  • سلام خسته نباشید ازمایش تیروید دادم ۷.۷ پر کار یا کم کار دوماه پیش ۰.۱ بود قرصهارو از شنبه تا سه شنبه ۱۵۰ میخوردم چهارشنبه تا جمعه ۱۰۰ میخوردم لطفا راهنمای کنید چه جوری قرص بخورم و رژیم چی بخورم چی نخورم

    پاسخ
  • مهدی اسدی
    1402/11/25 7:00 ب.ظ

    سلام.من شهریور ماه آزمایش دادم تیروییدم ۲/۵بوده الان آزمایش دادم ۱۴/۹هست آیا این مقدار افزایش در چند ماه امکان دارد.لطفاراهنماییم کنید.

    پاسخ
    • سلام، وقت بخیر
      بله، امکان پذیر است اگر آزمایشگاه متفاوت باشد اما بطورکلی توصیه می‌شود به پزشک مراجعه کنید چون این امکان وجود دارد که به دلیل بروز مشکلات تیروئیدی این افزایش صورت گرفته باشد.

      پاسخ
  • سلام من یک هفته هست که آزمایش خون دادم تو آزمایشگاه و t3وt4وtsh نرمال بود الان لازم هست دوباره آزمایش بدم؟

    پاسخ
  • سلام من وقتی که اب دهانم را پایین میکنم احساس میکنم که یه چیزی تو گلوم گیر کرده لطفا راهنمایی کنید.

    پاسخ
  • نسرین ابراهیمی
    1402/10/11 1:27 ق.ظ

    سلام کسی که تیروئید کم کار داره موقع آزمایش قرصش را مصرف کنه یا نه چون با قرص که همه چی تنظیمه

    پاسخ
  • جلیل رحیمی
    1402/09/22 8:40 ب.ظ

    سلام T4من۱۱.۱ وTsHهم۱. ‌‌۰> هستش لطفا منو راهنمایی کنین نرماله ممنون

    پاسخ
    • سلام، وقت بخیر
      – T4 = 11.1: این مقدار مربوط به سطح هورمون تیروکسین (T4) است که در این مورد به احتمال زیاد بیانگر سطح طبیعی این هورمون در خون شما است. اما برای بررسی دقیق‌تر نیاز به دانستن واحد اندازه‌گیری و مقادیر مرجع مختلف است.
      – TSH = 1.0: این مقدار مربوط به سطح هورمون محرک تیروئید (TSH) است که به نظر می‌رسد در محدوده طبیعی قرار دارد. سطح TSH معمولاً بررسی می‌شود تا وضعیت عملکرد تیروئید را نشان دهد. در این مورد، این مقدار به نظر می‌رسد نرمال است.

      درنتیجه این نتایج به نظر می‌رسد در محدوده طبیعی هستند، اما هرگونه تفسیر دقیق و درستی نیازمند اطلاعات بیشتر از جمله سوابق پزشکی کامل، بررسی بالینی، و سایر آزمایشات ممکن است. بهتر است با پزشک خود مشاوره کنید تا نتیجه نهایی را در مورد وضعیت تیروئید خود بگیرید و اگر لازم باشد، برنامه درمانی مناسبی برای شما تعیین کند.

      پاسخ
  • امنه عباس نژاد
    1402/09/11 10:11 ق.ظ

    سلام TSHمن۴/۵۹ هست آیا نیاز به درمان دارم

    پاسخ
    • سلام، وقت بخیر
      مقدار TSH (هورمون محرک تیروئید) با مقدار ۴.۵۹ نسبت به محدوده معمولی که به عنوان طبیعی در نظر گرفته می‌شود (که معمولاً در بازه ۰.۴ تا ۴.۰ توسط بیشتر پزشکان تشخیص داده می‌شود) بیشتر است. این مقدار ممکن است به معنای کم‌کاری تیروئید (hypothyroidism) باشد.
      اما برای ارزیابی دقیق‌تر و تشخیص صحیح تیروئید، نیاز به آزمایشات T3 و T4 دارید. این آزمایش‌ها همراه با سونوگرافی تیروئید و مشاوره با پزشک متخصص تیروئید (پزشک غدد) بهتر است تا تشخیص دقیق و درمان مناسب اعمال شود.

      پاسخ
  • اتنا وظیفه
    1402/08/13 11:32 ق.ظ

    سلام من چند ماه میشه ریزش موی شدید گرفتم
    و احساس خستگی
    و زود به زود گشنم میشه

    پاسخ
  • من همش فکرمیکنم چیزی تو گلوم گیرکرده

    پاسخ
  • ناشناس
    1401/06/09 10:46 ق.ظ

    سلام من چند وقته بیخودی دارم لاغرمیشم غذاخوردنم عالیه بااشتهامیخورم ۷۳کیلوبودم الان شدم ۶۵کیلوبدون ورزش بدون رژیم غذایی حالا باید چکار کنم مرسی

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.