فیبروم ساب موکوزال رحمی چیست؟

فیبروم ساب موکوزال چیست

فیبروم ساب موکوزال رحمی چیست توده های رحمی از شایع ترین توده های خوش خیم در زنان و در سنین باروری آنها بوده و توانایی تشکیل در قسمت های مختلف رحم را دارند. بسته به محل این توده و سایز آن علائم متفاوتی ایجاد می شود. اما در بیشتر زنان فیبروم رحمی علائمی ندارد. اگر که شما با علائمی مثل خونریزی های شدید و نامنظم، درد مزمن در ناحیه ی لگن، کم خونی، ناتوانی در کنترل ادرار، سختی در تخلیه مدفوع، دل درد، کمر درد و … مواجه شدید احتمال دارد که به فیبروم رحمی مبتلا بوده و باید برای اطمینان از این موضوع به پزشک مراجعه کنید. یکی از انواع فیبروم رحمی فیبروم ساب موکوزال است که می تواند کاملا در زیر لایه ی موکوزی رحم قرار گرفته و تنها ایجاد برآمدگی کرده و یا با ساقه ای از دیواره ی رحم آویزان شده و فیبروم پدانکوله ی ساب موکوزال را ایجاد کرده باشد.

فیبروم ساب موکوزال چیست

فیبروم ساب موکوزال رحمی چیست؟

فیبروم های رحمی بر اساس محل قرار گیری خود در رحم به چهار دسته ی فیبروم ساب موکوزال، ساب سروزال، اینترامورال و پدانکوله تقسیم می شوند. فیبروم اینترامورال در داخل لایه ی ماهیچه ای رحم جای می گیرد در حالی که فیبروم های ساب موکوزال و ساب سروزال به ترتیب در زیر لایه ی موکوزی و در زیر لایه ی سروزی (به سمت خارج رحم یا حفره ی لگن) قرار می گیرند. فیبروم های پدانکوله هم همان فیبروم های ساب موکوزال و ساب سروزالی می باشند که با ساقه ای از دیواره ی خارجی و یا داخلی رحم آویزان شده اند.

در بین این انواع فیبروم ها، نوع ساب موکوزال آن به علت نزدیک بودن به دیواره ی داخلی رحم خونریزی بیشتری ایجاد می کند در حدی که حتی سایز کوچک آن ایجاد علائم می کند.

همچنین با وجود این که فیبروم های رحمی معمولا اختلالی در باردار شدن ایجاد نمی کنند، فیبروم ساب موکوزال به نسبت سایر انواع فیبروم توانایی بیشتری در ایجاد نازایی دارد. چراکه بخاطر محل قرارگیری خاص خود قادر هستند با بلوک کردن لوله ی فالوپ مانع از رسیدن اسپرم به تخمک و در نتیجه نازایی شود.‌ به علاوه بعضی مواقع فیبروم های رحمی، خصوصا نوع ساب موکوزال، می توانند با فشار بر جنین باعث ایجاد عوارض در بارداری و یا حتی سقط جنین شوند.

آیا فیبروم رحمی ساب موکوزال خطرناک است؟

مانند سایر انواع فیبروم های رحمی، فیبروم رحمی ساب موکوزال به طور معمول خطرناک نبوده و تنها نوعی توده ی خوش خیم است که پزشک در صورت ایجاد عوارض، اختلال در باروری فرد یا تهدید جنین آن را از رحم خارج می کند. پروسه ی درمان فیبروم ساب موکوزال طولانی نبوده و ممکن است تنها به خاطر ایجاد خونریزی و درد علائمی مثل کم خونی و خستگی ایجاد شود.

آیا فیبروم رحمی ساب موکوزال باعث ناباروری می شود؟

با وجود این که فیبروم های رحمی معمولا اختلالی در باردار شدن ایجاد نمی کنند، فیبروم ساب موکوزال به نسبت سایر انواع فیبروم توانایی بیشتری در ایجاد نازایی دارد. چراکه بخاطر محل قرارگیری خاص خود قادر هستند با بلوک کردن لوله ی فالوپ مانع از رسیدن اسپرم به تخمک و در نتیجه نازایی شود.‌ به علاوه بعضی مواقع فیبروم های رحمی، خصوصا نوع ساب موکوزال، می توانند با فشار بر جنین باعث ایجاد عوارض در بارداری و یا حتی سقط جنین شوند.

همچنین انواع فیبروم ها بسته به سایز و محل خود روش های دیگری برای اختلال در باروری دارند. تغییر در شکل گردنه ی رحم یا خود آن که در حرکت اسپرم تداخل ایجاد می کند، تغییر ضخامت لایه های رحم و حتی تغییر در جریان خون آن که باعث ناتوانی سلول تخم برای لانه گزینی می شود از جمله این روش هاست.

فیبروم ساب موکوزال چگونه تشخیص داده می شود؟

فیبروم های ساب موکوزال با ایجاد انحرافات و برآمدگی در رحم شرایطی را ایجاد می کنند که پزشک بتواند با بررسی لگن بوسیله ی ابزار آلات دیجیتالی وجود این فیبروم ها را احساس کند. به طور مثال با استفاده از امواج فراصوت ترنس واژینال (Transvaginal ) که از واژن تصویر برداری می کند و یا امواج ترنس ابدامینال (Transabdominal ) که از شکم این کار را انجام می دهد می توان تا حدی از وجود فیبروم ها، سایز و تعداد آنها مطلع شد.

البته با توجه به شرایطی که هر بیمار و فیبروم های او دارد ممکن است پزشک روش های مکملی هم برای بررسی بهتر توصیه کند. به طور مثال در ام آر آی که با تزریق ماده ی حاجب انجام می شود می توان تنها ساختار رحم رنگ آمیزی شده را به طور دقیق تری مشاهده کرد، در هسیتروسونوگرافی محلول سالین به رحم بیمار تزریق می شود و با بزرگ‌تر شدن رحم او، تشخیص برآمدگی فیبروم ها راحت تر است، در هسیتروسالپنوگرافی با تزریق ماده رنگ‌زا به سمت لوله های فالوپ باز بودن یا بلوک شدن آنها توسط فیبروم ساب موکوزال تشخیص داده شده و یا با هیستروسکوپی، داخل واژن به طور مستقیم توسط دوربین کوچکی وارسی می شود.

تشخیص توده های ساب موکوزال با استفاده از هیستروسونوگرافی چگونه است

درمان فیبروم ساب موکوزال

تا زمانی که به پزشک مراجعه نکرده اید می توانید با مصرف مسکن هایی مثل استامینوفن درد خود را کاهش داده و با مکمل های آهن ‌دار از کم خونی جلوگیری کنید. در مرحله ی بعدی و قبل از جراحی ممکن است پزشک برای کاهش اندازه ی فیبروم، خونریزی و رشد آن، دارو هایی برای شما تجویز کند. اما درمان اصلی فیبروم ها بوسیله ی جراحی، و خارج کردنشان از طریق روش هایی مثل انواع مختلف میومکتومی( شکمی، لاپاروسکوپیک، لاپاراتومیک، هیستروسکوپیک)، آمبولیزاسیون شریان رحم، فرسایش رحم(endometrial ablation)، میولیز و حتی خارج کردن کامل رحم یا هیسترکتومی است. پزشک با توجه به مواردی مثل محل فیبروم، سایز و یا تعداد آن درمان مناسب را انتخاب می کند.

روش هایی مثل میومکتومی هیستروسکوپیک، میومکتومی لاپاروسکوپیک و فرسایش رحم بیشتر برای فیبروم های کوچک با تعداد کمتر استفاده می شود. این در حالی است که در مورد فیبروم های بیشتر و با سایز بزرگتر معمولا میومکتومی شکمی انتخاب بهتری است.

همچنین روش های غیر از جراحی هم وجود دارد که بیشتر برای تخفیف علائم و یا کند کردن یا حتی توقف رشد فیبروم ها به کار برده می شود. این روش ها شامل هورمون تراپی، استفاده از دستگاه هایی مثل IUD ، و آمبولیزاسیون فیبروم رحم است.

آمبولیزاسیون شریان رحم چیست

در روشی مثل آمبولیزاسیون شریان رحم، پزشک با وارد کردن کاتتری به شریان رحم جریان خون فیبروم را قطع می کند تا فیبروم کوچک شده و کم کم از بین برود.

روش های مختلف میومکتومی برای برداشتن فیبروم به کار می رود. در این روش ها خود بافت رحم آسیب ندیده و بیمار بعد از عمل قادر به باردار شدن است. به طور مثال در میومکتومی هیستروسکوپیک که در واقع نوعی روش اندوسکوپی می باشد پرشک دوربین کوچکی را وارد رحم کرده و با ابزار آلات دیگری فیبروم ها را از دیواره ی رحم جدا می کند.

فرسایش رحم هم در مواردی به کار می رود که شما قصد بارداری نداشته و با جراحی کوچکی می توانید پوشش داخلی رحمتان را بردارید.

هیسترکتومی یا برداشتن رحم آخرین گزینه بوده و اگر که بیمار فیبروم های متعدد و بزرگی داشته و نمی خواهد بچه دار شود پیشنهاد می شود.

به نقل از پایگاه داده ی NCBI فیبروم های رحمی توانایی ایجاد خونریزی های غیر عادی در را رحم دارند و برداشتن آنها در درمان خونریزی شدید قاعدگی مرتبط با فیبروم ها، برای زنانی که می خواهند رحم و توانایی باروری خود را نگه دارند مناسب است. روش های اندوسکوپیک( هیستروسکوپیک و لاپاروسکوپیک) متد های ارجح برداشتن فیبروم در موارد لازم هستند. در صورت وجود فیبروم های ساب موکوزال، میومکتومی هیستروسکوپیک درمانی ساده، ایمن و موثر برای خونریزی شدید قاعدگی و کاهش نیاز به جراحی های سنگین تری مثل هیسترکتومی است. زمانی که میومکتومی شکمی مورد نیاز است، میومکتومی لاپاروسکوپیک در کیس های انتخابی به علت مزیت هایش نسبت به میومکتومی باز ترجیح داده می شود.

در مواردی آر اف نیز می تواند برای از بین بردن توده ها استفاده شود

برای مطالعه ی دقیق تر این روش های درمانی جراحی و غیر جراحی به لینک زیر مراجعه کنید.

چه ریسک هایی در درمان جراحی فیبروم ساب موکوزال وجود دارد؟

به نقل از مجله ی healthline تمامی این درمان های جراحی ایمن هستند اما می توانند ریسک هایی داشته باشند مثل:

  • خونریزی
  • عفونت
  • نیاز به تکرار یک پروسه
  • آسیب به اعضایی در شکم شما مثل مثانه و روده
  • بافت اسکار در شکم که می تواند باند هایی را ایجاد کند که ارگان ها و بافت ها را به هم متصل می کند.
  • مشکلات روده ای یا ادراری
  • مشکلات باروری
  • عوارض بارداری
  • شانس اندک برای نیاز به هیسترکتومی در آینده

آیا فیبروم ساب موکوزال بعد از درمان دوباره برمی گردد؟

درصد زیادی از زنانی که با میومکتومی فیبروم هایشان را خارج می کنند بهبود یافته و یا حتی علائمشان کاهش می یابد. اما در بعضی افراد بعد از برداشتن فیبروم های قبلی، فیبروم های جدیدی شروع به رشد می کند. به نقل از مجله ی healthline تا ۳۳ درصد از زنانی که عمل میومکتومی را انجام داده اند نیاز به تکرار عمل طی ۵ سال خواهند داشت؛ چراکه فیبروم های جدید رشد خواهند کرد.

کاری که مرکز تیراد برای شما می کند

مرکز سونوگرافی تیراد یک مرکز فوق تخصصی در زمینه سونوگرافی است که علاوه بر خدمات سونوگرافی و تصویربرداری در زمینه درمان‌های فوق تخصصی کمتر تهاجمی آر اف و ماکروویو تخصص دارد، بیماران محترم در صورتی که نیاز به خدمات سونوگرافی و تصویربرداری داشته باشند می توانند با ما در تماس باشند، همچنین در مواردی توده های رحمی با کمک تکنولوژی آر اف که یک تکنولوژی بدون جراحی و بدون بیهوشی است قابل درمان است در این مرکز خدمات درمان توده های رحمی با کمک آر اف انجام می شود، بیماران محترم می توانند جهت مشاوره و بررسی با ما در تماس باشند.

منابع:

Can Fibroids Affect Your Fertility?

What to Expect from Fibroid Surgery

Surgical Treatment of Fibroids in Heavy Menstrual Bleeding

What Is a Submucosal Fibroid and How Can It Be Treated?

What is a submucosal uterine fibroid?

 

۵ / ۵. ۲

به عنوان اولین نفر رای دهید!

اشتراک گذاری
نوشتهٔ پیشین
درمان توده تیروئید با امواج ماکروویو
نوشتهٔ بعدی
آنچه باید در مورد علائم تیروئید و راه حل آن بدانید!

۲۲ دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

  • من یک میوم ساب سروزال بزرگ و هایپو اکو دارم با ابعاد ١١٠&٧٠ در دیواره قدامی و فوندوس

    پاسخ
  • ناشناس
    1402/12/17 5:58 ب.ظ

    سلام وقت بخیر من ۲۸سالمه ویک میوم ساب موکوزوال به ابعاد ۹.۹×۹.۵ دارم آیا نیاز به جراحی داره متاهل هستم

    پاسخ
  • سه میوم اینترامورال_ساب موکوزال به سایزهای ۱۱و۹و۱۰میلی مجاورهم در قدام فوندوس رحم دارم که دو هفته س بعد از پریودم همچنان خونریزی دارم
    توروخدا راهنمایی م کنید باید جراحی کنم یا با مصرف دارو میتونم درمان شم خواهش میکنم راهنمایی کنید

    پاسخ
  • سلام ۵۸ ساله هستم مونث و تاکنون ازدواج نکرده ام در سونوگرافی A sub serosal myoma measuring 33*26mm in left lateral wall of uterus body. (FIGO=6) نوشته شده یعنی چه؟ خطرناک است ؟ درمان آن چگونه است.

    پاسخ
    • سلام، وقت بخیر
      این گزارش سونوگرافی به شما اطلاع می‌دهد که یک توده مویرگی زیر‌سروزال با ابعاد ۳۳ در ۲۶ میلیمتر در دیوار لاترال چپ بدن رحم وجود دارد. “مویرگ” به توده‌ای اشاره دارد که اغلب از بافت عضلانی رحم شکل می‌گیرد.
      دسته‌بندی FIGO به معنی “Fédération Internationale de Gynécologie et d’Obstétrique” (فدراسیون جهانی زنان و زایمان) است و ارقام از ۰ تا ۶ به عنوان نشانه‌ای از اندازه و مشخصه‌های توده استفاده می‌شوند. این توده با ارقام FIGO=6 به احتمال زیاد به معنای اندازه و مشخصات خاصی از توده است که از نظر اندازه و یا دیگر ویژگی‌ها به این شکل دسته‌بندی شده است. این دسته‌بندی معمولاً به اندازه و مشخصات توده و همچنین تاثیر آن بر سلامتی رحم و دیگر اعضای مجاور اشاره دارد.
      مهم است که با پزشک خود در مورد گزارش سونوگرافی صحبت کنید تا ویژگی‌های دقیق توده و توصیه‌های درمانی خاص را بررسی کنید. او ممکن است به شما راهنمایی‌هایی برای مراقبت و مدیریت این وضعیت بدهد.

      پاسخ
  • سلام وقت بخیر
    من میوم ساب موکوزال دارم ۳۴ میلی هست
    وهنوز ازدواج نکردم
    آیا در ازدواج مشکلی پیش میاد

    پاسخ
    • سلام، وقت بخیر
      میوم ساب موکوزال یک نوع تومور خوش‌خیم است که در دیوار رحم واقع شده و به شکل موکوزال (پوشش مخاطی مانند) است. این نوع تومور معمولا خطر سرطانی ندارند.
      به طور کلی، میوم‌های ساب‌سروزال در رحم، اگرچه ممکن است در برخی موارد به مشکلات در باروری و بارداری منجر شوند، اما در بسیاری از موارد این مشکلات بسیار کم و ناچیز هستند. این توده ممکن است برخی از مشکلات را ایجاد کند، اما اثر آن بر باروری و بارداری باید توسط پزشک معالج شما بررسی شود.
      تأثیر این نوع توده بر باروری و بارداری می‌تواند متفاوت باشد. ممکن است در برخی موارد، این توده باعث اختلال در بارداری یا مشکلات در باارداری و زایمان شود. در صورتی که این توده به اندازه‌ای بزرگ شود که منجر به انسداد مسیر رحم و یا تخمدان‌ها شود، ممکن است بر باروری تأثیرگذار باشد.

      بهترین راهکار برای بررسی تأثیر این توده بر باروری و بارداری، مشاوره با پزشک است. او می‌تواند با انجام آزمون‌های تصویربرداری یا ابزارهای تشخیصی دیگر، تأثیر توده را بر روی باروری و بارداری شما بررسی کرده و راهنمایی‌های لازم را ارائه دهد.

      پاسخ
  • سلام من سونوگرافی دادم جواب ساب سروزال به ابعاد۸۰×۱۰۹م مدرجدارخلفی رحم مشهوداست ضخامت آندومتردراسکن ساژیتال میدلاین ۸م ماست

    پاسخ
    • سلام، وقت بخیر
      این نتیجه سونوگرافی کامل نیست و نمی‌توان به درستی تفسیر کرد. لطفا نتیجه کامل سونوگرافی را بفرمایید.

      پاسخ
  • ناشناس
    1402/04/17 2:58 ب.ظ

    سلام.من فیبروم ساب موکوزال اندازه۲۱mmدارم یک ساله باردار نمیشم چیکار باید بکنم

    پاسخ
    • سلام، فیبروم سابموکوزال یک توده خوش‌خیم است که در رحم قرار می‌گیرد و ممکن است عوارضی مانند خونریزی شدید، درد یا اختلال در عملکرد رحم ایجاد کند. اما برای بارداری مشکل‌ساز نیست و برخی از زنان با وجود فیبروم‌های سابموکوزال به طور طبیعی باردار می‌شوند و سلامتی خود و جنین را حفظ می‌کنند.

      اگر به دلایلی مشکلی در باروری و بارداری دارید، بهتر است با یک متخصص زنان و نازایی مشورت کنید. آنها می‌توانند با توجه به مشکلات و شرایط شما، برنامه درمانی مناسبی را تعیین کنند. در برخی موارد، اندازه و موقعیت فیبروم سابموکوزال ممکن است نیاز به رصد و ارزیابی داشته باشد.

      همچنین، ممکن است در صورت نیاز به درمان بیشتر، انجام عمل جراحی برای برداشت فیبروم یا تکنیک‌های دیگر مانند آبسانسیون (ریزشرب) با روش‌های مختلف در نظر گرفته شود. اما تصمیم نهایی درباره نوع درمان و زمان آن باید بر اساس ارزیابی دقیق و بررسی حالت شما توسط پزشک تخصصی شما گرفته شود.

      به هر حال، مهمترین اقدامی که می‌توانید انجام دهید، مراجعه به پزشک خود است تا درباره وضعیت خاص خودتان بیشتر مطلع شوید و برنامه درمانی مناسب را دنبال کنید.

      پاسخ
  • من فیبروم ساب موکوزال دارم دوسال است ازدواج کردم باردار نشدم لطفا راهنماییم کنید یه

    پاسخ
  • سلام، من دو دفعه به خاطر فیبروم ساب موکوزال عمل باز شدم و الان باردار هستم آیا باید سزارین بشم یا زایمان طبیعی بی خطر هست؟

    پاسخ
  • ناشناس
    1401/09/06 7:16 ب.ظ

    سلام من ۲۲ سالمه در تخمدان چپ کیست دارم وفیبروم موکازول در فندوس رحم دارم چیکار باید بکنم هنوز بچه ندارم

    پاسخ
  • سلام من یه فیبروم ۶ سانتی داشتم داروی ساپوزکس خوردم رفع شد امیدوارم این نظر مفید باشه بقیه استفاده کنند.

    پاسخ
  • من میوم ساب موکوزال فوندوس بر کاوینه رحمی دارم چه کنم به کجا مراجعه کنم ممنون خیر اولین بار است

    پاسخ
  • ناشناس
    1401/04/12 7:20 ق.ظ

    من میوم ساب موکوزال فوندوس بر کاوینه رحمی دارم چه کنم به کجا مراجعه کنم ممنون خیر اولین بار است

    پاسخ
  • سلام روز بخیر من عکس رنگی گرفتم یایسگی زودرسم و استروژن و پروژسترون میخورم و یک بارم باتخمک اهدایی منفی شدم،در جواب عکس رنگی سایز رحم و لوله ها نرمال هست ولی نوشته شده در سگمان تحتانی ضایعاتی نظیر پولیپ و میوما با جز ساب موکوزال مشاهده شده،این یعنی چی؟ضمنا اصلا خونریزی غیر طبیعی و علایمی ندارم،میشه راهنماییم کنید اینا چی هستن؟؟

    پاسخ
    • سلام. باید به متخصص زنان مراجعه کنید.

      پاسخ
    • سلام وقت بخیر زنی ۴۶ساله هستم حدودا دوسالیست که دوروز اول پریودم خونریزیم شدیدتر شده بود براثر دردی که هفته پیش ازناحیه سمت راست قسمت پایین شکمک داشتم سونو گرافی کردم و در نتیجه متوجه شدم که چند میوم کوچک اینترامورلو یک میوم ساب موکوزال دیامتر۱۵م.مدر دیواره خلفی رحمی دارم
      لطف منو راهنمایی بفرمایید

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.