آیا بیماران کم کاری تیروئید در خطر کرونا هستند؟

کم کاری تیروئید و کرونا

کم کاری تیروئید و کرونا

بعد از همه گیری کرونا و روشن شدن خطرناکی این ویروس، به سرعت تحقیقاتی برای بررسی این بیماری، ویروس کرونا، افراد در معرض خطر و ارتباط آن با سایر بیماری‌ها آغاز شد. طبیعی است هر کسی از خود بپرسد که با توجه به شرایط خاصی که دارد آیا در جمع کسانی که باید بیشتر مراقب خود باشند قرار می‌گیرد یا نه؟ بیماری‌های تیروئیدی، به خصوص کم کاری تیروئید از دسته بیماری‌هایی هستند که در این رابطه تا حدی بررسی شده‌اند.

کم کاری تیروئید و کرونا

بیماری کووید ۱۹ چیست؟

بیماری کووید ۱۹ که توسط نوعی کرونا ویروس ایجاد می‌شود به ریه به عنوان هدف اصلی حمله کرده و  در درصد کمی از افراد از شدت بیماری منجر به مرگ می‌شود. زمانی که بدن‌تان به دلیل ضعف سیستم ایمنی توان مقابله با ویروس را نداشته و یا به علت ضعیف بودن و بی‌حالی بدن‌تان که در نتیجه‌ی کم کاری تیروئید ایجاد شده است توان رهایی سریع‌تر از عوارض بیماری را نداشته باشید، به همین دلایل کم کاری تیروئید و کرونا اهمیت پیدا می‌کنند. شما باید سریعاً راه حل مناسبی جهت پیشگیری در نظر بگیرید و بیشتر از قبل مراقب سلامتی خود باشید. می‌توانید با مشورت گرفتن از پزشک خود به فکر روش درمانی کم خطرتر و راه‌های بالا بردن توان سیستم ایمنی‌تان باشید.

قبل از آنکه به بررسی ارتباط بین کم کاری تیروئید و کرونا بپردازیم بهتر است نگاهی به بیماری کرونا و علائم آن بیندازیم.

از علائم کشف شده بیماری کووید ۱۹ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تب زیاد که درنتیجه‌ی ترشح شدن یک ماده شیمیایی به اسم سایتوکاین از سلول‌های ایمنی ایجاد می‌شود. (در صورت کنترل نشدن دمای بدن سیستم ایمنی و کلیه آنزیم‌های بدن تضعیف می‌شوند)
  • سرفه‌های متناوب و خشک
  • علائم گوارشی مثل اسهال، استفراغ و حالت تهوع
  • از دست دادن موقتی حس‌های چشایی و بویایی
  • بی حالی و عدم تمرکز

تست‌های تشخیصی برای اطمینان از مبتلا شدن به کووید ۱۹ شامل آزمایش خون، آزمایش CRP، سی تی اسکن و PCR می‌باشد.

تاکنون واکسن و یا درمان مناسبی غیر از درمان‌های حمایتی و یا بهتر از همه پیشگیری برای مقابله با این ویروس ارائه نشده است.

علائم بیماری کووید 19

درمان‌های حمایتی شامل موارد زیر است:

  • خوردن مایعات زیاد
  • علائم درمانی
  • تقویت بدن با خوردن ویتامین و مواد مغذی کافی
  • استراحت به قدر کافی
  • حفظ روحیه
  • مراجعه به پزشک در صورت تداخل داروهایی که قبلاً مصرف کرده و اکنون با مبتلا شدن به کرونا مصرف می‌کنید

از آنجایی که این ویروس مانند هر ویروس یا میکروب دیگری برای تکثیر در بدن نیاز به انرژی دارد، مسلماً شما را با بی حالی، ضعف، عدم تمرکز و خواب آلودگی مواجه خواهد کرد. پس منطقی است که اگر شما مشکلات زمینه‌ای مثل کم کاری تیروئید داشته و اقدام مناسب جهت تشخیص و یا درمان آن نکنید، اتمام فرآیند بهبود خود را عقب انداخته و شرایط را برای خودتان سخت‌تر خواهید کرد.

همچنین به خاطر داشته باشید که با توجه به این که این تیپ ویروس به تازگی پیدا شده، درمان قطعی ندارد. از آنجایی که این ویروس دارای غشایی از جنس لیپید یا چربی است به سرعت از طریق قطرات تنفسی و تماس با سطوح آلوده منتشر می‌شود. بهترین روشی که می‌توانید برای اطمینان بیشتر از سلامت خود به کار برید این است که تا وقتی در این دوران بحرانی هستیم ضوابطی را در نظر بگیرید. ضوابطی مثل بیرون نرفتن از خانه مگر در موارد اضطراری، شستن مرتب دست‌ها، استفاده از ماسک مناسب و باکیفیت، توجه به اخبار موثق کووید ۱۹، درمان مناسب مشکلات تیروئیدی به خصوص کم کاری تیروئید و مشورت با پزشک متخصص درباره‌ی شرایط خود. به این ترتیب از مشکلات کم کاری تیروئید و کرونا پیشگیری کنید.

درمان کرونا

رابطه ی کم کاری تیروئید و کرونا

سلول‌های بدن ما برای عملکرد صحیح به خون رسانی کافی برای رسیدن اکسیژن و گلوکز نیاز دارند. زمانی که شما به کم کاری تیروئید مبتلا هستید، تقریباً در تمام عملکردهای متابولیکی سلول‌هایتان اختلال ایجاد شده و سلول‌های شما ضعیف شده و یا کار خود را به درستی انجام نمی‌دهند. با این وجود مدارک قوی از ارتباط بین کم کاری تیروئید و کاهش توان سیستم ایمنی وجود ندارد. چرا که با درمان مناسب می‌توان به راحتی علائم را برطرف کرده و سیستم ایمنی را به حد نرمال رساند.

به گفته بنیاد تیروئید انگلستان British Thyroid Foundation تعداد زیادی از افرادی که به کم کاری تیروئید مادرزادی مبتلا هستند هیچ مشکلی در مبارزه با عفونت‌ها ندارند، اگرچه که مدارکی حاکی از این وجود دارد که اگر کم کاری تیروئید به درستی توسط دارو کنترل نشود حساسیت به عفونت‌ها افزایش می‌یابد، اما این مشکل در صورت درمان صحیح معکوس می‌شود.

آیا کم کاری تیروئید و کرونا باعث تضعیف سیستم ایمنی و مرگ می‌شوند؟

اما ممکن است که شما برای درمان برخی مشکلات مثل کم کاری تیروئید ناشی از بیماری خود ایمنی هاشیموتو، مجبور به استفاده از داروها و روش‌های درمانی خاصی به منظور سرکوب سیستم ایمنی‌تان شوید. یا مثلاً به خاطر بیماری چشمی تیروئیدی (Thyroid eye disease) که آن هم یک مشکل در بیش فعالی دستگاه ایمنی است، داروهای استروئیدی مصرف کرده و فعالیت سیستم ایمنی را به حد نرمال برگردانید. در این صورت است که می‌توان به نوعی کم کاری تیروئید را ریسک فاکتوری برای ابتلا شدن به بیماری کووید ۱۹ دانست و کم کاری تیروئید و کرونا به هم مربوط می‌شوند.

ارتباط کم کاری تیروئید و ویروس کرونا

به علاوه طبق اطلاعاتی که توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) منتشر شده است ریسک فاکتورهای عمده در ابتلا به بیماری کرونا شامل مشکلات قلبی عروقی، مشکلات مزمن کبدی، فشار خون بالا، دیابت، بدخیمی‌ها و بیماری ریوی انسدادی مزمن می‌باشد.

ممکن است به اشتباه تصور کنید که با داشتن بیماری‌های خود ایمنی که در آن‌ها سیستم ایمنی بدن‌تان به شدت بر علیه اندام خاصی فعالیت می‌کند به معنای عدم مبتلا شدن به بیماری کروناست اما جالب است بدانید که سلول‌های ایمنی‌ای که درگیر در حمله به غده تیروئید شما هستند ربطی به سلول‌های ایمنی مبارزه کننده با ویروس کرونا نداشته و نمی‌توانید به واسطه‌ی داشتن سلول‌های ایمنی پرکار از اقدامات مناسب شانه خالی کنید.

همچنین خوشبختانه درمان‌های دارویی که به طور معمول برای کم کاری تیروئید به کار می‌روند مثل لووتیروکسین، کاربی مازول و پروپیل تیواوراسیل اختلالی در سیستم ایمنی شما ایجاد نمی‌کنند.

واحد تحقیقات مرکز سونوگرافی تیراد

منابع:

۴.۵ / ۵. ۲

به عنوان اولین نفر رای دهید!

اشتراک گذاری
نوشتهٔ پیشین
طول عمر بیماران سرطان کبد چقدر است؟ [آخرین تحقیقات 2021]
نوشتهٔ بعدی
قرص لووتیروکسین و نکات مصرف آن!

۳ دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

  • مرضیه افشانی
    1400/01/23 11:44 ب.ظ

    باسلام من پنج سال هست که بامشکل فیبرم دست به گریبان هستم وچون دخترهستم ومجردهمه پزشکان جراح به گونه ای از انجام کاری که باید برای من انجام بشه شانه وعده خالی میکنندومن دویاسه ماهی هست که بخاطراین فیبرمهاوضعیت خونریزی ماهانه من نامنظم شده وتنهاپزشکی به من راه حل آمبولیزاسیون رومعرفی کرده ولی خودشون این کاروانجام نمیدندمیخواستم بدونم درمرکزتیراداین کارقابل انجام هست یاخیر

    پاسخ
  • ناشناس
    1399/08/07 0:47 ق.ظ

    عالی بود تشکر

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.