قرص متی مازول چیست؟ عوارض و بهترین زمان خوردن آن

همه چیز درباره متی مازول داروی پرکاری تیروئید

قرص متی مازول نوعی قرص هورمونی است که در بیماران مبتلا به پرکاری تیروئید مصرف می شود تا عملکرد این غده را در آنها کاهش دهد. اگر که شما یا اطرافیانتان مجبور به استفاده از این قرص متی مازول هستید و می خواهید درباره ی این که چرا قرص متی مازول برای شما مناسب است و چه عوارض یا تداخل هایی دارد مقاله ی زیر را تا انتها بخوانید.

چرا باید متی مازول مصرف کنم؟

غده ی تیروئید مسئولیت های بسیار مهمی در بدن ما داشته و با ترشح هورمون های تیروئیدی (T3 و T4) تنظیم کننده ی اصلی متابولیسم در بدن ماست. بسته به این که چه مشکلی در ترشح این هورمون ها اتفاق افتاده باشد، اعضای مختلفی در بدن تحت تاثیر قرار گرفته و یا بیمار، علائم گسترده‌ای از چاقی و لاغری ناگهانی، تغییر در خلق و خو، مشکلات گوارشی، تغییر در ضربان قلب و تعداد تنفس و … را نشان خواهد داد.

زمانی که سلول های غده تیروئید فعالیت بیش از حدی از خود نشان دهند، بیمار مبتلا به پرکاری تیروئید خواهد شد که با توجه به علت های مختلف ایجاد کننده ی آن، درمان هم متفاوت است. گاهی اوقات بیماری های خود ایمنی ای مثل گریوز ،که در آن بدن آنتی‌بادی هایی تولید می کند و باعث تشدید فعالیت تیروئید می شود، عامل اصلی بیماری است. در چنین موردی علاوه بر درمان پرکاری تیروئید باید اختلال زمینه ای سیستم ایمنی هم درمان شود.

در مواردی هم سرطان تیروئید و یا بافت های مجاور آن مثل غده ی پاراتیروئید منجر به پرکاری تیروئید شده است.

در انواع مختلف پرکاری تیروئید یکی از روش های درمانی استفاده از دارو های ضد تیروئیدی مثل  قرص متی مازول و یا قرص پروپیل تیوراسیل است.

 

متی مازول داروی پرکاری تیروئید

 عملکرد داروی متی مازول چگونه است؟

برای ساخت هورمون های تیروئیدی غده ی تیروئید ید موجود در غذا و اسید آمینه ای به نام تیروزین را که از تجزیه ی پروتئین ها بدست می آید، با هم ترکیب می کند. داروی متی مازول با خاصیت آنتی تیروئیدی که دارد مانع از اتصال این دو عنصر حیاتی برای ساخت هورمون به هم شده و در نتیجه از سطح آنها در خون می کاهد. اما این دارو ممکن است به تنهایی نتواند سطح این هورمون ها را به حد نرمال رسانده یا علائم را کاملا برطرف کند؛ در نتیجه پزشک مجبور به تجویز دارو های مکمل می شود.

طریقه و مقدار مصرف داروی متی مازول چگونه است؟

این دارو قرص خوراکی بوده، در ایران توسط سه شرکت ارائه شده و به نام هایی مثل قرص متی مازول ایران هورمون پنج میلی گرمی، قرص متی مازول لقمان پنج میلی گرمی و قرص متی مازول الحاوی پنج میلی گرمی موجود است.

داروی متی مازول معمولا باید یک الی سه بار در روز همراه با غذا یا بدون آن بسته به نظر پزشک مصرف شود. مصرف این دارو بستگی به سن، جنس، وضعیت بیمار،سابقه ی بیماری او و … داشته و لزوما پزشک باید درباره ی زمان مصرف و دوز آن نظر دهد.

از آنجایی که کودکان توانایی کمی در متابولیزه کردن دارو ها دارند پزشک برای آنها با توجه به پارامتر های اصلی ای مثل وزن و سن، این دارو و دوز مناسبش را تجویز می کند.

نحوه مصرف متی مازول

داروی متی مازول با چه دارو هایی تداخل دارد؟

بعضی از تداخل های دارویی اثر این دارو را بیشتر کرده و بعضی از آنها باعث کاهش فعالیت آن می شوند. همچنین ممکن است خوردن متی مازول با بعضی دارو ها باعث افزایش یا کاهش اثر آنها شود.

به نقل از مرجع اطلاعاتی دارویاب تداخل های دارویی متی مازول شامل موارد زیر است:

  • تداخلات رده X (پرهیز):
    ب.ث.ژ (داخل مثانه‌ای)، کلادریبین، دیپیرون، سدیم یدید I131
  • کاهش اثرات داروها توسط متی‌مازول:
    ب.ث.ژ (داخل مثانه‌ای)، پردنیزولون (سیستمیک)، سدیم یدید I131، آنتاگونیست های ویتامین کا
  • کاهش اثرات متی‌مازول توسط داروها:
    تداخل قابل‌توجهی مشخص نشده است.
  • افزایش اثرات داروها توسط متی‌مازول:
    گلیکوزید های قلبی، کلوزاپین، دفریپرون، مشتقات تئوفیلین
  • افزایش اثرات متی‌مازول توسط داروها:
    کلرامفنیکل (چشمی)، کلادریبین، دیپیرون، مزالامین، پرومازین

عوارض متی مازول چیست؟

عوارض احتمالی این دارو شامل موارد زیر است:

  • ناراحتی معده
  • استفراغ
  • حالت تهوع
  • خارش و راش های پوستی اندک
  • درد مفصلی یا ماهیچه ای
  • احساس بی حسی یا مورمور شدن پوست
  • تنگی نفس
  • سرفه ی خونی
  • مشکلات کبدی
  • مشکلات کلیوی
  • بیماری های خونی در موارد نادر
  • گلو درد و تب در نتیجه ی عفونت
  • به آسانی کبود شدن و خونریزی کردن
  • خستگی غیر عادی

 

عوارض مصرف داروی متیمازول چیست

این عوارض همیشگی نبوده و بسته به شرایط بیمار متفاوت اند. اما سعی کنید که همواره در تجویز دارو به پزشک خود اعتماد کرده و در صورت تشدید هر کدام از علائم و یا بروز علائم خطرناک تر به پزشک مراجعه کنید.

داروی متی مازول در دوران بارداری چه عوارضی دارد؟

این دارو بر روی میزان هورمون های تیروئیدی بدن اثر گذاشته، آنها را کمتر کرده و از آنجایی که قابلیت عبور از جفت را دارد در مادران باردار می تواند باعث ایجاد ناهنجاری در جنین، خصوصا در سه ماهه اول بارداری شود. از جمله ناهنجاری هایی که با مصرف این دارو مرتبط دانسته شده اند شامل نقص در شکل گیری جمجمه، سیستم قلبی عروقی و سیستم‌ کلیوی جنین، اگزومفالوس و ناهنجاری های سیستم گوارشی، و همچنین القای کرتینیسم و گواتر در جنین می باشد. پس اگر از این دارو مصرف کرده و باردار هستید، قصد باردار شدن دارید و یا با بارداری ناخواسته مواجه شده اید، حتما در این باره با پزشک متخصص مشورت کنید. پزشکتان با بررسی کامل شرایط بهترین تصمیم را خواهد گرفت.

داروی متی مازول در دوران شیردهی چه عوارضی دارد؟

متی مازول توانایی وارد شدن به شیر مادر هم داشته و ممکن است از این طریق در رشد نوزاد اختلال ایجاد کند. البته نیازی به بررسی مرتب عملکرد تیروئید نوزاد نبوده و همان چکابی که به صورت روتین برای بررسی رشد کودک توسط پزشک اطفال انجام می شود کافیست. با این حال از آنجایی که یکی از عوارض خونی این دارو آگرانولوسیتوز بوده و در آن از تعداد سلول های ایمنی بدن کاسته می شود، بهتر است که با نظر پزشک و در صورت مشکوک شدن به بیماری های خونی تست خون و شمارش گلبول های سفید انجام شود.

به نقل از مرجع اطلاعاتی drugs.com :

-به نظر نمی رسدتا دوز ۲۰ میلی گرم در روز در مادر، بر عملکرد غده ی تیروئید یا رشد ذهنی کودک شیرخوار اثر گذار باشد.

-اثرات منفی بالینی بر روی کودک شیرخواره تا به حال مشاهده نشده است؛ به خصوص وقتی که عملکرد تیروئیدی مادر مرتبا مانیتور شود. (هفتگی و یا هر دو هفته یک بار)

-مقدار دوزی که وارد بدن نوزاد می شود با ۳ الی ۴ ساعت صبر پس از مصرف دارو به حداقل می رسد.

مصرف متی مازول در بارداری

آلرژی یا حساسیت نسبت به متی مازول

احتمال دارد که بلافاصله بعد از مصرف دارو عوارضی مثل تنگی نفس، کهیر، قرمزی، بثورات جلدی و خارش هم دیده شود که همگی نشانه ای از آلرژی یا در موارد شدیدتر شوک آنافیلاکسی نسبت به دارو می باشند. با دیدن این علائم مصرف را سریعا قطع کرده و پزشک خود را مطلع کنید تا درمانی جایگزین برای شما ارائه شود.

نکاتی که در حین مصرف متی مازول باید به خاطر داشته باشید.

  • این دارو می تواند سمیت کبدی ایجاد کند و خصوصا این مورد در جنین و نوزادان ممکن است خطرساز شده و باعث ایجاد زردی یا یرقان در آنها شود.
  • افرادی که مستعد کم کاری تیروئید بوده و مجبور به مصرف داروی متی مازول هستند، در صورت کمبود ید در رژیم غذایی‌شان ممکن است مبتلا به کم کاری شدید تیروئید شوند.
  • از آنجایی که یکی از علائم کمتر ترشح شدن هورمون های تیروئیدی پس از مصرف دارو یبوست است بهتر است سعی کنید از فیبر و آب کافی در رژیم غذایی تان استفاده کنید تا دچار این عارضه نشوید.
  • با توجه به این که دوز این دارو ۵ میلی گرم بوده و معمولا سه بار در روز یا به عبارتی در کل ۱۵ میلی گرم در روز باید مصرف شود، اگر فراموش کردید آن را بخورید و زمان زیادی از دست نرفته بود سریعا دارویتان را مصرف کنید، اما اگر نزدیک به زمان مصرف قرص بعدی بود نباید دو قرص را نزدیک به هم استفاده کنید چون احتمال اوور دوز وجود دارد.

مصرف خودسرانه دارو

  • به هیچ وجه این دارو را خودسرانه مصرف نکرده و برای تجویز به پزشک غدد مراجعه کنید.
  • اثردهی دارو چند روز یا چند هفته پس از مصرف آن است پس برای زودتر جواب گرفتن از آن مصرف آن را بیشتر نکنید تا دچار اوور دوز نشوید.
  • اگر علت اصلی به وجود آورنده ی پر کاری تیروئید در شما مشکل مغزی باشد باید حتما در کنار داروی متی مازول از دارو های مکمل هم استفاده کنید تا سریع تر بهبود یافته و این دارو در بدن شما ایجاد مسمومیت کبدی نکند.
  • همچنین اگر داروهایتان به اتمام رسید مصرفتان را ناگهانی قطع نکرده و حتما برای چکاب و تجویز مجدد به پزشک مراجعه کنید تا در پنجره ی درمانی دارو و عملکرد تیروئید شما اختلالی ایجاد نشود.

زردی یا یرقان ناشی از مصرف متی مازول

 تا کی باید متی مازول مصرف کنم؟

برای فهمیدن این موضوع باید به پزشک مراجعه کرده و مرتبا با آزمایش هایی مثل سنجش مقدار ید، T3، T4 و TSH مانیتور شوید تا جواب دهی درمان و زمان قطع دارو مشخص شود. اما حدودا دوره ی درمان آن بین شش ماه تا چند سال است.

مصرف این دارو برای چه کسانی خطرناک بوده و باید حتما زیر نظر پزشک مصرف شود؟

به علاوه ی خانم های باردار یا شیرده که در قسمت قبل بررسی شد، کسانی که به بیماری های کبدی، گرانولوماتور و ضعف مغز استخوان مبتلا هستند و یا در حال مصرف کردن دارو های ضد انعقاد خون مثل وارفارین، انوکسوپارین و هپارین اند باید حتما برای مصرف این دارو با پزشک مشورت کنند. چراکه این دارو سمیت کبدی داده، عارضه ی ضعف سیستم ایمنی را در بیماران مبتلا به گرانولوماتوز تشدید کرده، ممکن است ضایعات استخوانی در نتیجه ی مصرف دارو ایجاد شده و همچنین اختلال در عملکرد آنزیم های کبدی و مکانیسم انعقاد خون مشاهده شود.

آیا متی مازول باعث چاقی می شود؟

همانطور که گفته شد داروی متی مازول با ایجاد اختلال در سنتز هورمون های تیروئیدی باعث کاهش متابولیسم بدن شده و به صورت طبیعی علائمی حدودا مانند علائم کم کاری تیروئید ایجاد می شود. یکی از این علائم کم شدن متابولیسم، کم تحرکی و چاقی می باشد. البته چاق شدن بیمار در حد کسی که مبتلا به کم کاری تیروئید می باشد نیست چراکه هورمون های تیروئیدی بیمار در حالت عادی زیاد تر از حد نرمال است. با این حال اگر این موضوع برایتان نگران کننده است می توانید از غذاهای کم کالری استفاده کنید.

متی مازول و چاقی

اوور دوز متی مازول

ممکن است در اثر مواردی مثل مصرف دوز های این دارو در زمان های نزدیک به هم و یا تداخل دارو هایی که اثر متی مازول را بیشتر می کنند بیمار دچار اوور دوز شود. در این حالت ممکن است فرد حساس شده و علائم آلرژی مثل تنگی نفس، خارش شدید، بثورات جلدی و … نشان دهد.

به علت مسمومیت کبدی این دارو پس از اوور دوز باید آنزیم های کبدی و زمان انعقاد خون بیمار (PT) چک شود تا در صورت بروز اختلالات، اقدام پزشکی فوری انجام شود. پس سعی کنید داروی خود را سر وقت خورده و از اختلالات دارویی آن مطلع شوید.

۲.۸ / ۵. ۱۱

به عنوان اولین نفر رای دهید!

اشتراک گذاری
نوشتهٔ پیشین
کم کاری تیروئید یا تیروئید کم کار چیست؟ علت، علائم و درمان کم کاری
نوشتهٔ بعدی
درمان واریس (رگ واریسی) با نور لیزر

۱۶۳ دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

  • سلام
    دکتر بهم گفت پرکاری شدید تیروئید دارم
    و بعدش قرص متی مازول رو به۶عدد در روز تجویز کرد
    از نظر شما مشکلی ندارد؟

    پاسخ
    • سلام، وقت بخیر
      برای پاسخ دقیق به سوال شما نیاز به بررسی وضعیت فعلی است.
      نمیتوان به این صورت به شما پاسخ مناسبی داد.

      پاسخ
  • پرویز‌قربانی
    1402/12/21 7:00 ب.ظ

    سلام‌دکتر‌من‌پر‌کاری‌تیروید‌دارم‌سه‌ماه‌پیش‌‌دکتر‌متی‌مازول‌به‌من‌تجویز‌کرد‌که‌هر‌هشت‌ساعت‌یک‌عدد‌قرص‌متی‌‌مازول‌میخورم.‌ولی‌دو‌هفته‌میشه‌بالای‌چشمهام‌‌‌(زیر ابروهام)باد‌کرده‌تو‌هوای‌سرد‌بیرون‌میرم‌از‌چشمهام‌اب‌میاد‌‌لطفا‌راهنمایی‌کنید‌سیگاری‌هستم.

    پاسخ
  • ماندانا مفیدی
    1402/12/16 9:40 ق.ظ

    سلام من تیروئیدم پرکار شدید بود و نمیدونستم بعد از انجام آزمایش هام متوجه شدم tsh منفی پنج هزار بود ۶ ماه هست قرص متی مازول از دوز ۲ عدد درروز بعد ۴۰ روز ۱و نصفی بعد ۴۰ روز ب ۱ عدد در روز با تشخیص پزشک رسید،الان جواب ازمایش tsh و t3 و t4 خوب شده پس از ۶ ماه مصرف بازم باید دارو مصرف کنم؟الان tsh از منفی ۵هزار ب ۱/۱۷ رسیده،ممنون میشم راهنماییم کنید

    پاسخ
  • سلام دختر من ۴سال ونمیشه طی انجام آزمایش‌و اسکن هسته ای تشخیص پر کاری تیرویید دادن متاسفانه بعد مصرف تقریبا ۳ هفته قرص متی مازول خارش و قرمزی پوست منجر شد درمان با قرص دیگری آغاز شد همون علائم و واکنش رو به همین قرص هم دارن الان ما باید چکار کنیم برای درمان
    میشه راهنمایی کنید

    پاسخ
  • محمدعلی
    1402/12/06 0:04 ق.ظ

    سلام من سوخت و ساز بدنم بالاس و لاغرم حتی صورتم به شدت لاغره و اینکه رفتم پیش متخصص آزمایش دادم ولی گفت مشکلی نداری و فقط سوخت و ساز بدنت بالاس و قرص برای تپش قلب و استرس داد ، من میخوام سوخت ساز بدنم نرمال بشه باید چیکار کنم راهنمایی کنید لطفاً

    پاسخ
  • لیلیوم
    1402/11/25 10:35 ب.ظ

    سلام، من تیروئید پرکار دارم و داروی متی مازول ۵ مصرف میکنم،روزی نصف قرص. ۳ ماه پیش دکتر قلب بخاطر تپش قلب برام داروی کارویدال تجویز کرده. الان این دوتا با هم تداخل ندارند؟ میتونم کارویدال رو دیگه نخورم؟

    پاسخ
  • ناشناس
    1402/11/04 11:53 ب.ظ

    سلام خسته نباشید پرکاری تیرویید داشتم۰۵/بود یک ماه قرص خوردم ازمایش دادم کم کار شده۱۸/۶شده یه هفته دیگه دکترم وقت دادن برای ویزیت مجدد الان تااون تایم خطری نداره که دارو استفاده نمیکنم

    پاسخ
  • سلام
    جنا دکتر من تیروئید دارم نمیدونم کم کار یا پرکار
    Tsh :0.13
    T4:16.5
    T3:3.4
    من پیش فوق متخصص رفتم برای من متی مازول تجویز کردن
    آیا تشخیص درست بوده؟؟؟
    تیروئید کم کار دارم یا پرکار؟؟؟

    پاسخ
    • سلام، وقت بخیر
      با توجه به نتایج هورمون‌های تیروئید که ارائه داده‌اید، به نظر می‌رسد که در حال حاضر شاهد هیپرتیروئیدیسم یا پرکاری تیروئید هستید. اطلاعات مهمی که در این خصوص مورد توجه قرار میگیرند، عبارتند از:
      ۱. TSH کم (۰.۱۳ μIU/mL): TSH معمولاً در واکنش به سطوح پایین هورمون‌های تیروئید افت می‌کند. کاهش TSH نشان‌دهنده آن است که غده هیپوفیز در مغز کمتر از حد معمول TSH تولید کرده و تیروئید افزایش فعالیت دارد.
      ۲. T4 و T3 در محدوده نرمال یا بالا: این هورمون‌ها به طور مستقیم از غده تیروئید تولید می‌شوند و سطوح بالای آنها ممکن است نشانگر افزایش فعالیت تیروئید باشد.
      با این حال، برای تشخیص نهایی و تعیین درمان مناسب، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. او می‌تواند با توجه به نتایج آزمایشات، سابقه پزشکی و علائم شما، تشخیص دقیق‌تری ارائه دهد و در صورت لزوم برنامه درمانی مناسب را تجویز کند.

      پاسخ
  • سلام دورود
    من ۴۸ سالمه ،قد۱۶۱ و وزنم ۸۵ کیلو . و پرکاری تیرویید دارم. ومدت ۲ساله که قرص متی مازول میخورم .یکدونه صبح و نصفی شب .و با وجود اینکه باید لاغر بشم با پرکاری تیرویید ، وزنم بیشتر میشه .چون دیسک کمر دارم و مشکل زانو . ایا میتونم با نخوردن دارو ، وزنم رو کم کنم و مشکلی برای تیروییدم پیش نمیاد ؟؟ . الان خیلی کم اشتها هستم و چیزی نمیخورم . ولی با همه وجود هر روز وزنم زیاد تر میشه .ایا راه درمانی برای من که پرکاری دارم و قرص متی مازول میخورم ، وجود داره که بتونم وزنم رو کم کنم ؟؟

    پاسخ
    • سلام، وقت بخیر
      تغییر ناگهانی در روال و دوز دارویی سبب بروز مشکلات بیشتر در بدن شده و مشکلات بیشتری برای تیروئید به همراه دارد. بنابراین توصیه اکید می‌شود با پزشک معالج خود صحبت کنید.

      پاسخ
  • با سلام دکتر قرص خارجی برای پرکاری تیروئید چی هست اسمشون اگه ممکنه لطفا راهنمایی کنید
    من چند ساله متی مازول مصرف میکنم و دکترم گفتن تا اخر عمر باید استفاده کنم ولی هم بشدت ریزش مو دارم و هم پوستم لک شده و هم یه دونه هایی روی پوست بدنم ایجاد شده که میگن عوارض متی مازول هست بخاطر همین میخاستم قرص خارجی رو امتحان کنم ولی اصلا نمیدونم اسمشون چی هست ک پیدا کنم دکتر خودمم تا چند ماه دیگه نوبتم میرسه ک ازشون بپرسم

    پاسخ
  • سلام ببخشید قرص متی مازول در کشورهای دیگه ام موجود هست و میشه استفاده کرد

    پاسخ
    • سلام، وقت بخیر
      انتخاب قرص از کشورهای دیگر باید زیرنظر پزشک معالج باشد، به این دلیل که احتمال تغییر دوز دارویی بالاست.

      پاسخ
      • سعیده علومی
        1403/01/18 3:18 ق.ظ

        سلام من تیروئید پروکار دارم روزی پنچ تا ساعت ۸صب ۲تا
        ۴عصر۲تا
        ۱۲شب ۱ دونه میخورم
        هر دفعه هم میرم مبگه تیروئید خیلی بالاس میخوام بدونم روزی پنچ تا عوارض داره. احساس خستگی تنگی تنفس ودرد مفصل کمردرد شدید هم دارم
        شنیدم تیروئید پر کار لاغر میکنه اما قرص منو داره چاق میکنه پلو وشکمو چاق میکنه. اگه نخوردم اصلا ضرر داره قرص میخورم بهتر بشم بهتر هم نمیشم خسته شدم این دفعه هم گفته برم عمل
        حال انجام هیچی کاری ندارم 😔
        دلم مبخواد نخورم دیگه

        پاسخ
  • مهدی۴۱
    1402/09/18 7:36 ب.ظ

    سلام و عرض ادب ۴۱ سال دارم و مدت ۳ سال است که به پرکاری تیروئید گریوز مبتلا شدم بعد از مراجعه به متخصص غدد دکتر برای من روزانه ۶ عدد قرص متیمازول تجویز نمودند طی ۳ سال میزان قرص‌ها به نصف قرص کاهش پیدا کرده و مدت یک سال است که هر شب نصف قرص متی مازول مصرف میکنم انجام دادم ۲ ماه پیش به پزشک مراجعه نمودم پزشک با دیدن بالا رفتن مقدار قند خون ۱۱۲ و تری گلسترید۲۱۵ باجود اینکه کلیه آزمایش‌های تیروئید من نرمال بود گفتند که باید تیروئید خود را به طور کامل جراحی نموده و دارو در مورد شما جواب نمی‌دهد و اصرار نمودم که مجدداً آزمایش بدهم قبول نکرد و گفت پیش من نیایید و بروید عمل جراحی انجام دهید.
    سوال من این است که
    ۱- آیا متخصص داخلی هم می‌تواند تیروئید را درمان نماید
    ۲-تا چندسال میشه متی مازول مصرف کرد
    ۳-من مجدداً آزمایش انجام داده‌ام و تمامی هورمون‌های تیروئید من با مصرف نصف قرص متی مازون نرمال است ولی چند روزی است که دچار درد خفیف گردن و احساس بی‌قراری و اضطراب شده‌ام البته بیشتر استرس به خاطر حرف‌های دکتر در خصوص عمل جراحی بوده خواهشمند کمک کنید چیکار کنم

    پاسخ
    • سلام، وقت بخیر
      بدون بررسی سوابق پزشکی و بالینی نمیتوان نظری داشت. پیشنهاد می شود مدارک و سوابق پزشکی خود را با پزشک دیگری در میان بگذارید و نظر متخصص غدد دیگری را جویا شوید.
      همچنین میتوانید مدارک پزشکی خود را برای مجموعه تیراد نیز ارسال کنید. https://tiradsono.com/support/send-ticket/

      پاسخ
  • 09183788793
    1402/09/17 7:13 ب.ظ

    سلام دکتر من۴۶ سالمه
    پارسال گریوز داشتم با مصرف منی مازول نرمال شد قرص ترک کردم
    حالا بازم پرکار شدهtsh 0.05

    روزی چندتا منی مازول مصرف کنم

    پاسخ
  • سلام وقت به خیر من یک خانم ۳۹ساله هستم ۱۰ماه پیش طبق آزمایشات متوجه پرکاری تیرویید شدم .اما متخصص غدد بدون انجام سونو گرافی تیرویید قبل از شروع درمان قرص متی مازول برایم تجویز نمود به مدت چهار ماه استفاده کردم و به حد نرمال رسیدم و به مدت ۳ماه هم یک سوم مقدار قرص قبلی را ادامه. دادم و به علت نبود قرص متی مازول یک ماه و نیم هم قرص مصرف نکردم وقتی که آزمایش دادم TSH=0.004شد و دکتر برایم سونو و اسکن تیرویید درخواست داد و طبق سونو ندول های مشکوک به بدخیمی مشاهده شد و FNA انجام دادم و نتیجه بیوپسی شک به بدخیمی پاپیلاری بود ..اما دکتر غدد نظرشان بر این است چون مدتی به صورت ناگهانی مصرف قرص قطع شده است باعث اشتباه در نتایج شده است و باید فعلا دارو مصرف کنم و بعدا FNA تکرار شود حال به نظر شما من چه کاری انجام بدم

    پاسخ
  • معصومه
    1402/09/12 12:41 ب.ظ

    سلام آقای دکتر وقت شما بخیر.
    بنده خانم هستم ۴۶ سالمه پرکاری تیروئید دارم (گریوز) دکترم برام متی مازول ۵ میلی گرم تجویز کردن روزی سه تا دونه دو تا صبح و یکی شب، به مدت یک ماه استفاده کردم و بعد آزمایش دادم که همه هورمونهای تیروئیدی از جمله tsh نرمال شده بودند دکترم با ابراز رضایت فرمودن که یکی از قرص ها رو کم کنم یعنی یکی صبح و یکی شب به مدت یک ماه و نیم مصرف کنم و دوباره آزمایش بدم الآن که جواب آزمایشم رو گرفتم متوجه شدم با این که دوز داروی من کم شده هورمونهای تیروئیدی من به هم ریخته tsh خیلی بالا رفته (۴۴/۲۱) و t3 پایین اومده (۰/۶۶) و t4 هم پایین اومده (۷/۵) یعنی من دچار کم کاری شدید تیروئید شدم و این منو خیلی نگران کرده هنوز جواب آزمایشمو به دکترم نشون ندادم ممنون میشم اگه لطف کنین نظرتون رو برام بنویسین.

    پاسخ
    • سلام، وقت بخیر
      نیاز به بررسی سوابق کامل پزشکی شما (نتایج قبل و بعد است) اما بطورکلی در مشکلات تیروئیدی جای نگرانی نیست، کافی است روال درمان را به صورت منظم و طبق نظر پزشک انجام دهید.

      پاسخ
  • 09389136012
    1402/09/06 1:24 ب.ظ

    سلام مادر من ۳۸ سالشه تیروئید پرکار داره میشه بدون نسخه دکتر قرص بخره مصرف کنه

    پاسخ
    • سلام، وقت بخیر
      به هیچ وجه توصیه نمی‌شود، استفاده از دوز نامناسب برای مشکلات تیروئیدی خطرات و مشکلات بیشتری را به همراه دارد.

      پاسخ
  • سلام از داروخانه امام رضای مشهد با نسخه تا سقف ۶بسته میتونین تهیه کنین

    پاسخ
  • یعنی آدم باید گریه کنه به حال این وزرات بهداشت و داروخانه های کشور… واقعا متاسفم که تو این کشور بدنیا اومدم….الان نزدیک چهار ماهه قرص متی مازول تو هیچ داروخانه ایی وجود ندارد حتی حلال اهمر…بعد الان من تیروئید پرکار دارم باید چه خاکی تو سرم کنم …دکتر هم گفته قرص های مشابه متی مازول رو تایید نمی‌کنیم…قدرت اول منطقه نکشی ما رو با این گنده گوزی

    پاسخ
  • ناشناس
    1402/08/16 11:40 ق.ظ

    با سلام و سپاس از مطالب بسیار مفید بهترین زمان مصرف متی مازول چه مقع هست برای من روزی نصف تجویز شده و البته کمی ناراحتی معده هم دارم

    پاسخ
    • سلام، وقت بخیر
      متیمازول (Methimazole) دارویی است که برای درمان اختلالات تیروئید، به ویژه هیپرتیروئیدی (کم‌کاری تیروئید) استفاده می‌شود. زمان مصرف این دارو معمولاً توسط پزشک تیروئید شما تعیین می‌شود. اما در کل باید یک الی سه بار در روز همراه با غذا یا بدون آن بسته به نظر پزشک مصرف شود.
      متیمازول ممکن است به طور موقت باعث ایجاد علائم ناراحتی معکوس (از جمله کم‌کاری تیروئید) شود. اگر علائمی نظیر خستگی شدید، سرماخوردگی یا افزایش وزن تا زمانی که متیمازول را مصرف می‌کنید تشدید شوند، به پزشک خود اطلاع دهید.

      دقت کنید که همواره باید توصیه‌ها و دستورات پزشک خود را رعایت کرده و به او مراجعه کرده تا وضعیت تیروئید خود را بررسی و تغییرات لازم در درمان خود را تعیین کند.

      پاسخ
  • ببخشید قرص متی مازول هیچ داروخانه ای پیدا نمیشه چکار کنم تروئیدم خیلی پرکار

    پاسخ
  • میلاد برات
    1402/08/03 10:08 ب.ظ

    سلام دکتر من خوزستانم قرص متی مازول۵ پیدا نکردم .. کجا میتونم گیر بیارم شمایی چیزی

    پاسخ
  • آقای دکتر سلام
    من این مدت ۲ سال است متی مازول می خورم وهر شش ماه آزمایش میدهم وtsh من روی ۲۵% یا روی ۳۰% یا روی ۳۵% است این اواخر رفتم پیش دکتر فوق تخصص غدد گفت شمار روزی ۲ عددبه مدت دو ماه بخور یعنی صبح ناشتا یک عد وشب ویک عد این کار رابه مدت ۲ ماه انجام دادم ورفت آزمایش گرفتم ولی بازهم tsh من ۳۵% است چرا بالا نمی رود خواستم قبل از مراجعه دوباره به پزشک خودم نظر شما راهم بدانم .ممنون از لطف شما

    پاسخ
    • سلام، وقت بخیر
      با این سطح از اطلاعات نمیتوان دلیل کامل و صحیحی برای این مشکل به شما ارائه داد. نیاز به اطلاعات بیشتری از سوابق پزشکی شما، معاینات بالینی و داده های آزمایشگاهی وجود دارد.
      اما به یاد داشته باشید، انجام صحیح روال درمان و استفاده منظم از داروها به شما در رسیدن به نتیجه بهتر کمک می کند.

      پاسخ
  • سلام. خسته نباشین. من پرکاری تیروئید دارم و چند روز مریض شدم دکتر برام آزیترومایسین نوشتن. خواستم ببینم آیا متی مازول با آزیترومایسین تداخل داره؟

    پاسخ
    • سلام، وقت بخیر
      در مورد متیمازول و آزیترومایسین، تداخل دارویی خاصی گزارش نشده است.
      با این حال، برای اطمینان، همیشه بهتر است که هر زمان که دارویی جدید را شروع می‌کنید یا تغییری در داروی فعلی خود اعمال می‌کنید، با پزشک خود مشورت کنید.

      پاسخ
  • سلام من هم دو هفته است متوجه شدم تیروئید پر کار دارم وزن کم کردم مخصوصا صورتم روزی دو تا قرص میتی مازول میخورم زیر نظر پزشک متخصص نظرها رو خوندم یکم‌ترسیدم نمیدونستم چشمها میزنه بیرون

    پاسخ
  • رضا موسوی خوزستان ایذه پلاک هم میدم
    1402/07/27 2:35 ق.ظ

    سلام جناب دکتر جون مادرت جم کن کاسه کوزتو اگه مردم بیچاره میخواستن برن پیش دکتر از تو نظر نمیخواستن هی از پزشکت مشورت بگیر خجالت نمیکشی با جوابات

    پاسخ
    • سلام، وقت بخیر
      باید بدانید که تشخیص دقیق برای مسائل تیروئید بسیار وابسته به سوابق بالینی، سابقه پزشکی شخص و سایر آزمایش‌ها می‌باشد. اگر شما نگران مسائل تیروئیدی هستید یا سوالات بیشتری دارید، پیشنهاد می‌شود به پزشک خود مراجعه کنید. وی می‌تواند نتایج آزمایش‌ها را برای شما تفسیر کند و اگر لازم باشد، برنامه‌های درمانی یا آزمون‌های بیشتر را تعیین کند.

      پاسخ
  • سلام اقای دکتر من ۷ ماه باردار هستم تیرویئد پرکار دارم TSH 0.01 هست و T4 :12.5 هست دکتر برام متی مازول ۵ روزی یکی تجویز کرده. میخواستم بدونم خطری برا جنین نداره؟

    پاسخ
    • سلام، وقت بخیر
      در دوران بارداری، کنترل تیروئید بسیار مهم است زیرا هم تیروئید کم فعالی (هیپوتیروئیدی) و هم تیروئید بیش فعالی (هیپرتیروئیدی) می‌توانند برای جنین و مادر خطرناک باشند.
      در مواردی که تیروئید پرکار باشد، مانند موقعیت شما (که TSH پایین و T4 بالا است)، به عنوان هیپرتیروئیدی در دوران بارداری شناخته می‌شوند.
      درمان هیپرتیروئیدی در دوران بارداری مهم است تا جلوگیری از مشکلات برای شما و جنین انجام شود. تجویز داروی متیمازول توسط پزشک اسناد شده امر معمول در این شرایط است. این دارو می‌تواند به کاهش فعالیت تیروئید کمک کند.
      از نظر عمومی، درمان هیپرتیروئیدی در دوران بارداری بسیار مهم است زیرا عدم کنترل مناسب ممکن است منجر به مشکلاتی نظیر افزایش ضربان قلب، فشار خون بالا، خطر پیش‌زایشی، زایمان زودرس، یا مشکلات تیروئید جنین شود.
      هرچند متیمازول به نسبت ایمن و مؤثر است، اما همواره باید پزشک مراقبت‌های لازم را انجام دهد. از نظر خطرات برای جنین، در دوزهای مناسب، متیمازول معمولاً ایمن است و خطرات نسبت به عدم کنترل هیپرتیروئیدی برای بارداری کمتر است.
      با این حال، اهمیت کنترل منظم توسط پزشک و انجام تست‌های تیروئید منظماً در دوران بارداری بیشتر می‌شود. همچنین، تا زمانی که در دستور پزشک هستید، هر تغییری در دوز دارو یا درمان باید به مشورت با پزشک انجام شود.
      با پزشک مراجعه کنید تا او بر اساس شرایط خاص شما و مشکلات تیروئیدی خودتان، درمان مناسب و مانیتورینگ لازم را انجام دهد.

      پاسخ
  • ناشناس
    1402/07/23 7:34 ب.ظ

    سلام من متی مازول ۵ مصرف میکردم بعلت کمبود متیمازول دکتر پروپیلن تیواوراسیل نوشته گرفتم روی قرص نوشته ۵۰ آیا مثل متی مازول ۵ یکی صب ویکی شب را ادامه بدهم

    پاسخ
  • سلام وقت بخیر
    کاربری بنام پرنیان گفته بودن همسرشون۱۰سال تیروئیددارن وچشماشون بیرون زدگی پیداکرده،منم الان دوسال هست ک همین مشکل پیداکردم وب پزشکای مختلفی مراجعه کردم کلی تحقیق کردم وفهمیدم ک تیروئیدچشمی دارم حتی بعضی ازپزشکا نمیدونستن ک مشکل ودردچشم من چیه بعدازدوسال ک وضعیت چشمم ثابت شد دومرحله عمل انجام دادم والان خداروشکرخیلی بهترم،بیرون زدگی چشمم خیلی کمترشده وبا مصرف متی مازول دارم تیروئیدم کنترل میکنم

    پاسخ
  • امیر محمد
    1402/06/31 11:53 ب.ظ

    با سلام ، وقتتون بخیر
    بنده ب علت پر کاری تیروئید ، از این قرص به مدت دو هفته هر هشت ساعت یک عدد مصرف میکردم ، و الان سنگ کلیه گرفتم
    آیا امکان داره سنگ کلیم ، بخاطر مصرف این قرص باشه؟

    پاسخ
    • سلام، وقت بخیر
      قرص متیمازول (Methimazole) معمولاً برای کنترل بیماری های تیروئیدی مثل هیپرتیروئیدی (پر کاری تیروئید) استفاده می شود. این دارو موجب کاهش فعالیت تیروئید و تولید افزایشی هورمون تیروئید می‌شود.
      در بعضی موارد، مصرف متیمازول ممکن است باعث ایجاد عوارض جانبی مثل حساسیت پوستی، تب، خستگی، نفخ و در برخی موارد نیز ایجاد عوارض جانبی در سیستم ادراری شود. اما بر اساس اطلاعات موجود، این دارو به طور مستقیم با ایجاد سنگ کلیه مرتبط نشده است.

      با این حال، اگر شما نگران عوارض جانبی یا تأثیرات دارویی خاصی از متیمازول هستید، بهتر است با پزشک خود در مورد وضعیت خود مشورت کنید.

      پاسخ
  • کیمیامعظمی
    1402/06/20 0:54 ق.ظ

    سلام
    من متی مازول روزانه بایدیکی بخورم
    ترجیح میدم که شباموقع خواب بخورم چون پسرم خواب ومجبورنیستم شیرش بدم
    بااین شرایط بازامکان خطربراشیرخواروجودداره؟
    ازتاثیرش روپسرم میترسم

    پاسخ
    • سلام، وقت بخیر
      متی‌مازول یک داروی ضدتیروئیدی است که برای کاهش فعالیت تیروئید درمان بیماری های تیروئیدی مانند تیروئید هایپراکتیو (پرکاری تیروئید) مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از متیمازول به صورت منظم و مطابق دستور پزشک باید انجام شود.
      اگر شما مادر شیرده هستید و در حال مصرف متیمازول هستید، باید به دقت دستورات پزشک را دنبال کنید. تاثیر متیمازول بر روی شیرخوردگی می‌تواند متغیر باشد. در بعضی موارد، اثرات جانبی این دارو می‌توانند روی نوزاد اثر بگذارند.
      برای اطمینان از ایمنی و سلامت کودکتان و تاثیر متیمازول بر شیر خود، بهتر است با پزشک خود در مورد وضعیت خاص شما مشورت کنید. او می‌تواند شما را راهنمایی کند که آیا نیاز به تنظیم دوز دارو دارید یا اینکه زمان مصرف دارو را تغییر دهید تا ایمنی کودکتان تضمین شود.

      پاسخ
  • مریم معین
    1402/06/19 11:46 ب.ظ

    سلام اقای دکتر من حدود ۳ هفته است متی مازول هر ۱۲ ساعت ۲ عدد میخورم … الان ۲ روزه بدنم کهیر میزنه .. البته اگزما هم دارم نه شدید چیکار کنم؟

    پاسخ
    • سلام، وقت بخیر
      اگر به متی‌مازول (Methimazole) برای مشکل تیروئیدی خود مصرف می‌کنید و به مشکلاتی مثل کهیر زدن بدن برخورد کرده‌اید، بهترین اقدام این است که بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.
      تغییرات در پوست و علائمی مثل کهیر ممکن است به علت مصرف دارو باشند و نیاز به ارزیابی پزشکی دارند.
      پزشک شما ممکن است تصمیم بگیرد که دوز دارو را تغییر دهد یا داروی دیگری را تجویز کند. در این میان، نباید داروهای خود را به تنهایی تغییر دهید یا قطع کنید، زیرا تنظیمات دقیق دارو نیاز به مشورت پزشکی دارد.

      پاسخ
  • سلام
    خدا قوت
    ایا مصرف تریاک با قرص متی مازول ۵میلی گرمی تداخل ایجاد میکند و ضرر دارد یا خیر ؟
    سپاسگزارم

    پاسخ
    • سلام، وقت بخیر
      مصرف هر دو باید تحت نظر و مدیریت باشد.
      به عنوان یک قاعده عمومی، مصرف همزمان این دو تا مدت طولانی بدون نظر پزشک تخصصی غدد ممکن نیست. تداخلات مختلفی ممکن است اتفاق بیافتد و ممکن است نیاز به تنظیم دقیق تیروئید شما باشد. پزشک شما می‌تواند بهترین برنامه درمانی را برای شما تعیین کند و هرگونه تغییر در درمان تیروئید شما را نظارت کند. از هرگونه تغییر در مصرف دارو یا ترکیب آن‌ها بدون مشورت با پزشک خود پرهیز کنید.
      البته به هیچ عنوان توصیه به استفاده تریاک وجود نداشته و خاطرنشان می شود که مصرف بیش از حد تریاک عوارض زیادی در سلامت خواهد داشت.

      پاسخ
  • ناشناس
    1402/06/06 11:40 ب.ظ

    من روزی ۴عدد منی مازول می‌خوردم و الان متوجه شدم که ۷ هفته باردار هستم. چه اثری روی جنین داره

    پاسخ
    • سلام، وقت بخیر
      متیمازول (Methimazole) یک داروی معمول برای درمان بیماری تیروئید مانند هیپرتیروئیدی (افزایش فعالیت تیروئید) است. این دارو با کاهش تولید هورمون‌های تیروئیدی توسط تیروئید کمک به کنترل بیماری می‌کند.

      در دوران بارداری، تأثیر مصرف متیمازول بر جنین مهم است. مصرف بلند مدت و با دزهای بالا این دارو در دوران بارداری می‌تواند به طفل در رحم تأثیر منفی بگذارد. مصرف متیمازول در سه ماهه اول بارداری می‌تواند به اختلالات تیروئیدی در جنین و تأثیرات ضررآور مختلفی که از جمله افزایش خطر بیماری‌های تیروئیدی در نوزاد متولدشده می‌شود، منجر شود.

      اگر شما متیمازول مصرف می‌کنید و متوجه شده‌اید که باردار هستید، بهتر است با پزشک خود صحبت کنید. او می‌تواند شما را راهنمایی کند که چگونه باید با داروی متیمازول در دوران بارداری عمل کنید. در بعضی موارد، پزشک ممکن است دارویی را با دوز کمتر تجویز کند یا روش‌های جایگزین برای کنترل تیروئید در دوران بارداری معرفی کند. هرگز خودسرانه داروها را قطع یا تغییر ندهید و همیشه با پزشک خود مشورت کنید.

      پاسخ
  • پرنیان
    1402/06/05 8:44 ب.ظ

    سلام وقتتون بخیر همسر من ۱۰ سال ترویید پرکار داره و باعث شده چشماش بزنه بیرون خیلی به خاطره این موضوع ناراحت باید چه کنم ۱۰متی مازول استفاده کرده بهترین دکترها و بهتر پزشک هایه چشم رفته ولی خیلی ناامید لطفا راهنمایی بفرمائید متشکرم

    پاسخ
  • با سلام آقای دکتر قرص متی مازول وپروپرانولول با قرص ld سازگاری دارن؟

    پاسخ
    • سلام، وقت بخیر
      متیمازول (Methimazole) یک داروی ضدتیروئید است که برای درمان افزایش فعالیت تیروئید (هایپرتیروئیدیسم)، از جمله بیماری گریوز، استفاده می‌شود. پروپرانولول (Propranolol) نیز یک بتابلاکر است که برای کنترل علائم ضایعات تیروئیدی، مانند تاکی‌کاردی، لرزش و اضطراب، استفاده می‌شود.
      در مورد تداخل دارویی
      بررسی سازگاری دقیق این داروها بستگی به وضعیت شما، تاریخچه پزشکی و نیازهای درمانی شما دارد.
      در هر صورت، مهم است که به پزشک خود در مورد همه داروهایی که در حال استفاده هستید، اطلاع دهید. او می‌تواند براساس اطلاعات دقیق شما، تداخلات ممکن بین داروها را بررسی کند و توصیه‌های لازم را برای شما ارائه دهد.

      پاسخ
  • سلام شب بخیر ایاقرص متی مازول باعث یبوست میشود ممنون میشم راهنمایی کنید

    پاسخ
    • سلام، وقت بخیر
      بله، مصرف داروهای متیمازول (Methimazole) ممکن است در برخی افراد منجر به یبوست شود. متیمازول معمولاً برای درمان بیماری های تیروئیدی مثل هیپرتیروئیدی تجویز می‌شود. این دارو می‌تواند بر ترشح هورمون‌های تیروئید تأثیر بگذارد که به نوبه خود می‌تواند بر عملکرد سیستم گوارش تأثیر داشته باشد و منجر به مشکلاتی مانند یبوست شود.
      اگر شما تجربه یبوست یا مشکلات گوارشی پس از شروع مصرف متیمازول دارید، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

      پاسخ
  • سلام حدود یک ماه هست که متوجه شدم پسرم تیروئید داره پزشک داخلی براش قرص تیرومت تجویز کرد روزی دو عدد تا الان حدود ده عدد از قرص رو خورده اما متخصص غدد گفت نباید می‌خورده و الان قرص رو قطع کن بعد از سه روز یه آزمایش و سونو هسته ای انجام بده و جواب رو برامون بیار الان سوال من اینه که دلیل اینکه نباید تا سه روز این قرص رو بخوره چیه؟آیا قرص رو بهش ندم ؟

    پاسخ
    • سلام، وقت بخیر

      دلیل اینکه متخصص غدد پیشنهاد داده که قرص تیرومت را تا سه روز قبل از آزمایش آزادسازی تیروئید قطع کنید، ممکن است به منظور ارزیابی دقیق‌تر عملکرد تیروئید باشد. برخی از داروها و مواد می‌توانند تاثیر بر نتایج آزمایشات داشته باشند و این ممکن است در ارزیابی درست عملکرد تیروئید تاثیر بگذارد. به همین دلیل، پزشک ممکن است قرص تیرومت را قبل از آزمایش تعلیق کند.

      پاسخ
  • سلام علیکم چند سال هست که کف دست و پاهام خشک شده هست که تقریبا هیچ احساسی ندارم آزمایش که دادم کم کاری تیرویید داشتم قرص استفاده کردم اما بهتر نشدم میتونم قرص متی مازول استفاده کنم؟

    پاسخ
    • سلام. متیمازول (Methimazole) یک داروی معمولاً برای درمان بیماری های تیروئیدی استفاده می‌شود، اما برای درمان خشکی و ترک خشکی پوست کف دست و پاها توصیه نمی‌شود. علت خشکی پوست می‌تواند به عوامل دیگری نظیر کمبود رطوبت، عوامل خارجی مثل آب و هوای خشک و سرد، مصرف کم آب، عوامل آلرژیک و غیره باشد. بنابراین، قبل از استفاده از هر نوع دارو، بهتر است با پزشک خود در مورد علت خشکی پوست صحبت کنید تا علت آن تشخیص داده شود و درمان مناسبی انتخاب گردد.

      پزشک شما می‌تواند با توجه به علت خشکی پوست، تشخیص دقیق‌تری بدهد و راهنمایی درستی درباره درمان مناسب ارائه دهد. در برخی موارد، ممکن است لازم باشد محصولات مرطوب کننده پوست مانند کرم‌ها و لوسیون‌ها استفاده کنید یا تغییراتی در عادات بهداشتی خود، نظیر مصرف آب بیشتر و استفاده از آب گرم به جای آب سرد، ایجاد کنید.

      همچنین، در صورتی که با مشکلات تیروئیدی همراه هستید، اهمیت مشاوره و درمان به وسیله پزشک خود را مد نظر قرار دهید. او می‌تواند علل خشکی پوست را بررسی کند و در صورت لزوم درمان متناسب را تجویز کند.

      پاسخ
  • ناشناس
    1402/03/21 8:55 ب.ظ

    سلام من الان باردارم واواخر پنج ماه هستم تیروئید پرکار دارم الان متی مازول روزی یه عدد استفاده میکنم دکترم گفته بود باید یک ماه مصرف بشه بعد دوباره ازمایش بده ولی من الان ده پونزده روزه که از یک ماهم گذشته ونتونستم ازمایشم را بدم چون نبودم مجبوربودم جایی برم الان خواستم بدونم چکار باید بکنم متی مازول مصرف کنم یاچکار کنم چون هنوز نتونستم ازمایشمو بدم ونشون دکتر بدم خواهش میکنم کمکم کنید چکار کنم

    پاسخ
    • سلام و تبریک برای بارداری شما. در مورد مصرف متی مازول (Methimazole) و مدیریت تیروئید پرکار در دوران بارداری، بهترین راهنمایی را پزشک متخصص خود می‌تواند ارائه دهد.

      در این موقعیت، مهمترین مورد این است که با پزشک خود در ارتباط باشید و وضعیت خود را به او گزارش دهید. اگر نتوانستید ازمایش تیروئید را به موقع انجام دهید، باید به پزشک خود اطلاع دهید و به توصیه‌ها و دستورات او عمل کنید.

      پزشک شما ممکن است تصمیم بگیرد که متی مازول را ادامه دهید تا زمانی که بتوانید نتایج آزمایش را تحویل دهید. همچنین، ممکن است از شما بخواهد دارو را با دوز مناسب و مطابق با توصیه‌های قبلی مصرف کنید.

      بنابراین، پیشنهاد می‌شود با پزشک خود تماس بگیرید، وی را در جریان قرار دهید و هر گونه سوال یا نگرانی خود را به او بیان کنید. او می‌تواند بهترین راهنمایی را برای شما در این مورد ارائه دهد و به شما در مدیریت تیروئید پرکار در دوران بارداری کمک کند.

      پاسخ
  • سلام خسته نباشید ، من ندول دارم و گره ای هستن، حدود یکسال و نیمه، پزشک مربوطه برام قرص متی مازول هر ۸ ساعت ۲ عدد و پروپرانول هرشب بک عدد تجویز کرده آیا خوردن این مقدار متی مازول طبیعه مشکل ایجاد نمیکنه ممنون از راهنماییتون

    پاسخ
    • سلام. دوز متیمازول و پروپرانول که توسط پزشک برای شما تجویز شده است، معمولاً برای کنترل ندول تیروئید و کاهش فعالیت آن استفاده می‌شود. بهتر است با پزشک خود درباره داروهای تجویز شده صحبت کنید تا او به طور دقیق بر اساس وضعیت خاص شما توضیح دهد. او می‌تواند شما را راهنمایی کند و هر تغییری در دوز یا روش مصرف دارو را تعیین کند.

      پاسخ
  • مهدیه باقری
    1402/01/28 4:21 ق.ظ

    سلام
    آقای دکتر من بجای روزی ۴عدد ۸عدد متی مازول مصرف کردم اونم فقط ی روز سریع متوجه شدم اشتباه خوردم…
    مشکلی پیش نمیاد؟

    پاسخ
  • احمدرضا
    1402/01/26 4:09 ب.ظ

    سلام من یکی و نصفی میخوردم دکتر بهم گفت اواسط اسفند بیا نوبت گیرم نیومد…الان آخرای فروردینه…و من یکی و نصف رو کردم یه دونه…آیا ضرری داره؟

    پاسخ
  • ناشناس
    1402/01/21 6:10 ب.ظ

    سلام من یک ماهه که مشخص شده تروعیدم پرکاره ودکتر روزی یک عدد قرص منی مازول برام تجویز کرده و گفته صبح ولی نگفته قبل یا بعداز صبحانه وخیلی لاغرم ووزنم تازه یک کیلو کمتر شده آیا نرمال میشم وچه مو یک عدد قرص رابخورم بهتره ۴۵سالمه ممنون

    پاسخ
  • ناشناس
    1401/12/22 4:42 ب.ظ

    سلام پسرم نزدیک ۶ ماه تیرویید پرکار داره.
    قرص متی مازول مصرف میکنه .این سری کا ازمایش رفته همه چی نرمال شده .فقط tsh هیچ تغییری نکرده.ایا این موضوع خطرناکه؟

    پاسخ
  • بهزاد معروفی
    1401/12/18 10:17 ق.ظ

    با سلام آقای دکتر
    من یک سال پیش یک دفعه پاهام را از دست دادم یعنی نمیتونستم راه بروم ، خیلی هم لاغر بودم ،رفتم آزمایش دادم دکتر گفت کم کاری تیرویید دارید، قرص پروپرانول و قرص متی متازول برام نوشت،حالم کم کم خوب شد، الان یک مدتی است احساس خستگی و درد عضلات و بی حس شدن پا و دست دارم مصرف این قرص ها رو هم در روز یک بار می خورم
    گفتم راهنمایی فرمایید چه کار کنم

    پاسخ
  • بهنام عرب خالدی
    1401/11/13 8:55 ق.ظ

    سلام آقای دکتر ،من ۶۳ سال دارم،سه ماه پیش چکاب دادم( t4=9.9/t3=1.5/tsh=0.36)بود،دکترروزی یک قرص منی متازول۵گفت بخور،بعداز یک ماه مصرف کردن (t4=12/t3=1.7/tsh=0.39)شده نظرشماالان باید چه کارکنم؟ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

    پاسخ
  • سلام وقت بخیر من ۲ سال پرکاری تیروئید دارم و هفته پیش تیروئیدم به خاطر ید درمانی اوود کرد و دکتر دوز دارو منو زیاد کرد روزی ۸ عدد هر ۶ ساعت دو عدد
    روز بعد تغییر دوز من دائم حالت تهوع دارم و اشتها به خوردن غذا ندارم انگار سیستم گوارشم بهم ریخته لطفا راهنماییم کنید

    پاسخ
  • مریم اسدپور
    1401/08/25 2:05 ب.ظ

    سلام اقای دکتر من هفتاد سالمه ودوماه پیش جواب ازمایشم تیرویئد پر کار نشان داده ولی خیلی کمه دکتر قرص متی مازول داده که‌یکدوره سه ماه بخورم وهمه در تعجب هستند که‌کسی در این سن تیروئید نمیگرد ایا درست هست واگر نیست چرا من گرفتم ممنون میشم جواب بدهید

    پاسخ
  • ناشناس
    1401/08/05 12:41 ب.ظ

    سلام من آزمایش ندادم ولی تمام علاعم پر کاری تیرویید رو دارم
    خودم متی مازول گرفتم ب نظرتون مصرف کنم یا به پزشک مراجعه کنم

    پاسخ
  • مهتاب الماسی
    1401/07/29 2:19 ب.ظ

    سلام من خانمی ۳۸ ساله ام تیروئید پرکارداشتم بعدازمصرف دوماه قرص متی مازول ۵درصدازمایش دادم جوابش نرمال بود حالانمیدونم قرص مصرف کنم یانه

    پاسخ
  • یوسف‌کوچکزای
    1401/07/27 11:06 ب.ظ

    سلام.کسانیکه‌تیروییدپرکاردارن.وقرص‌متی‌مازون‌استفاده‌میکنند.آیامصرف‌آسپرین۸۰‌همراه‌متی‌مازون.خطری‌نداره.واثرمتی‌مازون‌راازبین‌‌نمیبره

    پاسخ
  • ماردین
    1401/06/29 9:59 ب.ظ

    سلام اقای دکتر من تیروئید پرکار دارم الان یک ماهه قرص متی مازول می خورم ولی بدنم خارش شدید داره رفتم پیش دکتر گفتش کاری به قرصت نداره خوب میشه ولی الان یک هفته س که خوب نشدم چکار کنم

    پاسخ
  • یونس خزایی
    1401/06/23 1:00 ق.ظ

    سلام یونس هستم مادرم چند سال هست که قرص متی مازول مصرف می کند ولی خیلی لاغر هست و همشه میگه که گلوم تنگ شده و در این چند سال هیچ تغییری حاصل نشده بیماری اسکلت درمی دارند ۳۵ ساله قرص کرتن و برای معده قرص ناشتا و برای رگها قرص سیلاستازول ۱۰۰ مصرف میکنند ممنون میشم کمک کنید برای درمان / اصفهان شماره تماسم ۰۹۱۳۸۰۹۰۰۱۳ یونس خزایی

    پاسخ
  • درود. خدمت جناب اکبری عرض کنم منم مث شما تیروئید پر کار دارم و کاهش وزن ۱۰ کیلویی داشتم با مصرف متی مازول ۵ درست میشه و بر میگردی به وزن قبلی و شایدم بیشتر منتهی زمان بر هست از ۶ ماه تا یکسال طول میکشه تا بدن برگرده به حالت نرمال منم اوایل فکر میکردم تاثیر نداره ولی خداروشکر بعد از یکسال برگشتم به وزن قبلی البته همچنان باید مصرف کنم پس نگران نباشید

    پاسخ
  • سلام ببخشید مصرف این دارو به مرور روی تیرگی پوست تاثیر داره؟
    یعنی پوست رو تیره میکنه ؟

    پاسخ
  • فرهاد اکبری
    1401/05/16 5:48 ق.ظ

    با سلام وخسته نباشی خدمت شما بنده ۳۲ سالمه در بهترین حالت وزنم ۵۸کیلو بوده ولی الان یکساله شدم ۵۳ کیلو وتمام علائم تیروئید پر کار را دارم بجز اسهال واستفراغ هر کاری کردم وزنم اضافه نشده وبدنم فکر نکنم یه گرم چربی داشته باشه وغده زیر گردنم هم همانطور که گفتین با چشم مشخصه ونسبت به بقیه ورم بیشتری داره بی خواب وبدخواب شدید دارم وهر وقت بخوابم به زور بعداز ۱۰ساعت بیدار میشم وبا اینکه بیشتر مواقع کاری انجام نمیدم همیشه احساس خستگی شدید وبی حالی دارم و وی سرم ریزش شدید دارد. الان چون عشایر هستیم وبه دکتر وآزمایشگاه دسترسی ندارم طبق علائمی که دارم خودم قرص متی مازول تهیه کردم تا یک ماه هم نمیتونم برم بیمارستان به نظر شما خودسر مصرف کنم یا نه یا روزی چندتا مصرف کنم خواهشن راهنماییم کنید ثواب داره چون خیلی از لاغری رنج میبرم شماره من جهت راهنمایی
    ۰۹۳۹۴۵۶۳۲۰۶ اکبری

    پاسخ
  • ناشناس
    1401/04/30 3:29 ق.ظ

    شر و ور محض دو تا پنج مبلی گرم باهم نخورین ممکنه اوردوز کنین!!!! نه بابا، بعد اگه کسی یه بار در روز بخوره یعنی ۱۵ میلی گرم، پس قطعا دیگه اوردوزه!!! تو بروشور هر سه شرکت ایرانی حد اکثر دوز درمانی رو تا ۶۰ میلی گزم گفتن واقعا شما دکترین یا شر و ور گو؟این اطلاعاتو چجوری نشر میدید آخه

    پاسخ
  • سلام خسته نباشید من تیرویید پرکار پیدا کردم ونظر دوستان را می خوندم اونایی که تیروییدپرکارداشتن بعدازمصرف متی مازول تیروییدشون کم کار شده منم دارم قرص متی مازول استفاده می کنم آیا خدای نکرده دچارچنین مشکلی میشم آیا تیروییدپرکارجراحی میشه من قندهم سه تا بالاست ویتامین دی هم کم دارم آیا باداروخوب میشم یانه لطفا اگه میشه راهنمایی کنید ممنون چهل ساله هستم

    پاسخ
    • سلام. پرکاری تیروئید برای بدن خطرناک‌تر از کم کاری تیروئید هست. بسته به شرایط بیمار درمتن دارویی ید یا جراحی و اراف جز درمان‌های مختلف هست که باید مدارک بفرستید.

      پاسخ
  • سهراب سربازیان
    1401/04/13 8:31 ق.ظ

    سلام خسته نباشید بخ دکتر عزیز اقای دکتر من از سال ۹۹ ترید دارم پارسال تریدم کم کار شده بود از پیش خودم متی مازول خوردم وقط رفتم ازمایش گرفتم گفت که باید بری یددرمانی کنی یک دکتر مشهد بود رفتم دکتر چاچی گفت از همین تاریخ هیچ نوع داروی ترید نخرمن هم نخوردم یک سال دارو نخوردم خوب خوب بودم واز دیدم اشتهام کم شد واز شروع کردم به متی مازول به خوردن الان پاهام ورم کرده و هر چه قرص میخورم فایده نداره وقط متی مازول نمخورم بعد از ۳ ۴ روز گلوم درد مگیره اما وقط میخورم درد ندارم اما پاهام ورم کرده

    پاسخ
  • سلام خدمت جناب دکتر خسته نباشید حدود یک ماهه که دچار پرکاری تیرویید شدم به دکتر مراجعه کردم روزی سه عدد متی مازول نوشتن اونارو استفاده کردم بعد از یک ماهه دیگه آزمایش انجام دادم بعد به دکترم که مراجعه کردم دوز قرصهارو بالا برد شدن روزی چهار تا آیا درسته این روش درمان احتمال خوب شدن هست ممنون سپاسگذارم

    پاسخ
  • امیر حسنی
    1401/04/01 2:49 ق.ظ

    سلام خسته نباشید
    من پرکاری تیروئید دارم و روزی دو بار قرص متی مازول مصرف می کنم ولی شب ها از خواب می پرم علت چیه؟

    پاسخ
  • سلام من پرکاری تیرویید دارم که دمتر روزی سه‌تا متیمازول تجویز کرد که به مدت یه ماه استفاده مردم الان دوار کم کاری شدم ایا درمان میشم؟

    پاسخ
  • منو یاری کنین پرو کاری تیروئید دارم ومشکل کم کاری کلیه دارم وکرااتین داره ادرارم متی مازل مصرف میکنم روزی یک عددپنج میلی گرم ده روزه مصرف میکنم خوارش دارم وعذاب میل ندارم شدید وتلخیص دهان منرا راهنمای کنید ممنون

    پاسخ
  • ناشناس
    1400/12/26 11:37 ب.ظ

    ایا تیرویید پر کار قابل درمان است

    پاسخ
  • بیماری تیرویید کم کار داشتم یک هفته که ازمایش گرفتم پر کار شده چکار کنم راهنمایی ام کنید

    پاسخ
  • فرزانه . ر
    1400/12/08 6:31 ب.ظ

    سلام . دوستم بسیار لاغر و علائم پرکاری داشتند و بعداز تست در مرز پرکاری بودند ولی پرکار نبود . خودسرانه مصرف منی مازولشروع کرده . در ضمن ایشون مصرف مواد مخدر هم دارند . لطفا راهنمایی کنید چه کنم؟

    پاسخ
  • ناشناس
    1400/12/08 2:53 ب.ظ

    سلام.در شرف اقدام ب بارداری هستم.ازمایش اولم برای ی سال پیش تیرویید نداشتم چند ماه بعد و در ماه اول بارداری ازمایشم تیرویید کم کار نشون داد و یک ورق قرص ناشتا خوردم و دیگه مصرف نکردم.بعد از یک ماه سقط کردم و ۳ ماه بعد ازمایشم نرمال شد. بعد چند ماه دوباره ازمایش انجام دادم و تیرویید پر کار نشون داد و یک ماه بعد اازمایشم با T4 و T3 نرمال با Tsh پر کار نشون داد. پزشک دو ورق قرصمتی مازول ۵ بعد از ناهار تجویز کردن و گفتن ی ماه بعد ازمایش بده . ک احتمالا در ازمایش بعد تیروییدتون رفع میشه و تیروییدتون گذراست. علتش چیه ک اینطور میشه؟؟

    پاسخ
  • پریسا یوسفی
    1400/12/06 2:00 ب.ظ

    سلام اقای دکتر خسته نباشین .تیروئیدم پرکارTSH 5/7
    TPO 270خواستم ببینم نیازی به عمل داره هر چقد متی مازول میخورم تاثیری نداره

    پاسخ
    • ابوالفضل دوستی مرام
      1403/01/26 2:37 ب.ظ

      سلام من تیروئید لوب راست ۵۱*۲۱*۲۰وچپ۴۹*۱۸*۲۰وضخمات ایسموس ۴،۲میلیمترابعادتیروتیدپرمینت وخیلی عرق میکنم وگلو من ورم میکندونفسم تنگ می‌شود.

      پاسخ
      • سلام، وقت بخیر
        با توجه به ابعادی که ارائه داده‌اید، لوب راست تیروئید ابعاد ۵۱*۲۱*۲۰ میلی‌متر و لوب چپ تیروئید ابعاد ۴۹*۱۸*۲۰ میلی‌متر دارد. همچنین ضخامت ایسموس تیروئید برابر با ۴.۲ میلی‌متر است.
        در اینجا نقاط مهمی که از آنها می‌توان برای ارزیابی وضعیت تیروئید استفاده کرد عبارتند از:

        ۱. ابعاد لوب‌های راست و چپ تیروئید.
        ۲. ضخامت ایسموس تیروئید.

        برای ارزیابی دقیق‌تر و تشخیص صحیح، پزشک شما نیاز به انجام آزمایشات دیگری دارد یا تصویربرداری بیشتری را توصیه میکند. از این رو، توصیه می‌شود که با یک پزشک متخصص در زمینه تیروئید مشورت کنید تا بتوانید بهترین راه حل برای وضعیت خود را پیدا کنید.

        پاسخ
  • پریجهره
    1400/12/03 6:35 ب.ظ

    من فراموش کردم بگویم اشتهام خیلی زیاد شده و خیلی هم خواب آلود هستم و قادر به انجام هیچکاری نیستم.

    پاسخ
  • پریچهره
    1400/12/03 6:31 ب.ظ

    آقای دکتر سلام من تقریباً یکسال است به پرکاری تیروئید مبتلا شدم دکتر غدد متی مازول روزی یکعدد تجویز کرد بار دوم که رفتم نزد ایشان گفتند روزی ۱/۲ استفاده کن نمونه برداری هم کرده ام گفتند چیز ناجوری نیست. تقریباً از همان ابتدا درناحیه گلو احساس ناراحتی، سوزش و خلط پشت حلق پیدا کردم دکتر گوش و حلق رفتم استربوسکپی کردن گفتند مربوط به معده است. دکتر گوارش آندوسکپی کرد گفتند معده ات مشکلی ندارد. ولی گلوی من همچنان ناراحت است البته اصلاً عفونی نیس فقط قرمز و ناسور است و سرفه خشک میکنم از سینوس و ریه هم ام آر آی گرفته ام تمیز بوده. الان همین سرفه های خشک بخصوص هنگام خواب مرا ناراحت میکند. حتی لوزه چپ من بنظر میاد که بزرگتر شده بطرف دیواره عقب حلق رفته ولی دکترها میگویند نرمال است. انواع و اقسم داروها و شربت و اسپری استفاده کرده ام ولی مفید نبوده است. لطفاً بفرمایید چه باید بکنم؟

    پاسخ
  • داریوش صالح
    1400/11/26 9:14 ب.ظ

    سلام. من تیروئید پرکار دارم.و هم کبد چرب . از قرص متی مازول و قرص کبد چرب استفاده میکنم. همش خواب دارم و خسته ام. باید چکار کنم

    پاسخ
  • من تازه چند روزه آزمایش هام تموم شده و دکترم بهم متی مازول داده و بخاطر پوکی استخوان دارم میشم قرص استئوفوس۷۰ بهم دادن آیا مشکلی نداره مصرفش
    در ضمن چون در اثر پرکاری مشکل روده ای پیدا کردم و باید کولونوسکوپی بشم دکتر غدد اجازه بیهوشی نداده صلاح هست قرص پوکی استخوان و بخورم

    پاسخ
  • سلام من ازمایش دادم تیرویٸدپرکار دارم وزن هم کم کردم .دکتر متی مارول بهم تجویز کرده روزی سه تا از روزیکه متی مارول میخورم البته بیست روز هست قرص میحورم ولی بنظرم وزن بیشتری کم کردم ایا دوباره وزنم بیشتر میشه یا نه

    پاسخ
  • زهرا‌
    1400/11/14 5:32 ب.ظ

    سلام من پرکاری تیروعید دارم دکتر بهم متی مازول داده ولی نگفته ناشتا بخورم یا بعداز غذا

    پاسخ
  • باسلام وزنم ناگهانی بالا رفت در چکاپ متوجه شدم پرکاری تیرویید ودیابت دارم متی مازولوگلوریپا و متفورمین میخورم شش ماه گذشته آزمایشم نرمال شده بازم باید متیمازول بخورم کم کاری نمیده اضافه خوردن

    پاسخ
  • سلام من تیروئید پرکار دارم و قرص متی مازول سه عدد میخورم بدنم بعد بیست روز ب شدت خارش گرفته ب صورتی ک کهیر زده مصرف دارو رو قطع کنم ممنون

    پاسخ
  • سلام من پر کاری تیروبیدع دارم سه ماه متوجه شدم دکتر عمومی رفتم قرص متی مازول داده هر هشت ساعت دو عدد پنج تا آمپول بتامتوزن داده می ترسم قرص ها هر هشت ساعت دو عدد ضرر نمی کنه

    پاسخ
  • سلام اقای دکترمن پرکاری تیروییددارم اماالان tshشده۴.۵بازم متی مازول بخورم

    پاسخ
  • ناشناس
    1400/09/28 2:21 ب.ظ

    سلام من چند سال تیروئید دادم و همش وزنم پایین چیکار کنم که وزنم به نرمال خودش برسه

    پاسخ
  • ناشناس
    1400/09/08 6:02 ب.ظ

    سلام من تیروئید پرکار دارم و روزی ۲ عدد متی مازول مصرف میکنم و حدودا ۲ سالی هست که تیروییدم هنوز نرمال نشده میخواستم بدونم با این وضع امکان بچه دار شدن برای من هست؟

    پاسخ
  • عزیزالله
    1400/09/05 2:43 ب.ظ

    سلام من مشکل تیرویید پرکار دارم و دکتر برای هفته اول روزی ۶ عدد متی مازول ۵ میلی گرم در ۳ وعده ۸ ساعته مصرف میکنم الان یک هفته هست حالم خوب نشده و حالت تهوع دارم ولی دو روز اول خوب بودم ولی بعد از ۵ روز دوباره حالم خراب شد مشکل از چیست آیا باید منتظر باشم که حداقل یک ماه قرص مصرف کنم که حالم خوب بشه

    پاسخ
  • ارش البرز
    1400/09/04 2:32 ق.ظ

    سلام. من تیرویید پرکار دارم و متی مازول مصرف میکنم و جدیدا بیش از حد دچار گرفتگی عضلات میشم ایاربطی به مصرف متی مازول داره؟

    پاسخ
  • سلام وقتتون بخیر من تیروعید پرکار دارم الان سه ماهه دارم دارو میخورم همش دکترم میگه بهتر شدی ولی هرسری که میرم دکتر دوز متی مازولم رو بیشتر میکنه الان کرده روزی ۸ تا آیا خطر نداره

    پاسخ
  • من تیروعید پرکار دارم الان سه ماهه دارم قرص متی مازول میخورم هرسری میرم پیش دکترم میگه بهتر شدی ولی هرسری دوز متی مازولم رو بیشتر میکنه الان کرده روزی ۸ تا میخاستم ببینم مشکل نداره؟

    پاسخ
  • سلام من متی مازول مصرف میکنم امروز یادم رفته بود که قرصمو خوردم یا نخوردم اومدم یکی دیگه خوردم الان نگرانم چیکار کنم ؟ تازه من دوساله که مصرف میکنم و نرمال شده اما چون جراحی بینی دارم دکتر گفتن تا زمان جراحی بخور بعد قطع کن

    پاسخ
  • دکترم به من گفته روزی یه ربع از متی مازول رو بخورم میخاستم بدونم باید ناشتا بخورم یا نه؟!

    پاسخ
  • سلام اقای دکتر من تیرویید پرکاردارم ودکترمتی مازول دادروزی ۳ عدده یعنی هشت ساعتی یک بار بخورم ایا درسته

    پاسخ
  • معصومه
    1400/06/30 11:21 ق.ظ

    سلام.وقتتون بخیر.آیاقرص متی مازول خارجی گیرمیاد؟ من ایرانی مصرف میکنم و گویاهیچ تاثیری در کنترل تیروئید نداره.
    سپاس

    پاسخ
  • سلام.خسته نباشید آقای دکتر بنده قبلا پرکاری شدید داشتم وخیلی لاغر شده بودم با مصرف متی نازل زیر نظر دکتر وزنم و کارغده نرمال شد بعد .دوسال قطعش کردم.ودوباره آزمایش دادم خیلی پرکار بود وباز وزنم خیلی اومده بود پایین والان ۲ماه متی مازول میخورم ولی وزنم هیچ تاخیر نکرده همچنان مایینه .آیا درمدت طولانی امکان برگشت وزنم هست؟ممنون

    پاسخ
  • ژاله عابدینی
    1400/05/28 2:20 ق.ظ

    سلام،من حدودا۲۵ سال است که با توصیه دکتر بهرامی متی مازول میخورم،البته الان به روزی یک عدد کاهش پیدا کرده،،چند سال پیش به هفته ای ۳ تا کاهش دادن ولی پرکاریم مجددا عود کرد از ان زمان روزی یک عدد میخورم وهر سال آزمایش میدم و همیشه میزان هورمون ها نرمال هستند.آیا خوردن متی مازول در چنین شرایطی ،عوارض خاصی مثل سرطان خون میتونه داشته باشه؟یا خوردن آن تا آخرعمر توصیه میشه؟

    پاسخ
  • سلام جناب دکتر من تقریباً از یکماه پیش با شروع علائم گوارشی به پزشک مراجعه کردم و با آزمایش و اسکن تیروئید متوجه شدم تیروئیدپرکار به سمت سمی شدن دارم و الان زیر نظر پزشک داروی متی مازول ۵ رو بهم گفتن سه بار در روز مصرف کنم میخواستم ببینم درکنار داروهایی مثل لیبروسی برای کاهش ریفلاکس معده و پنتوپرازول و فاموتیدین مشکلی نداره ؟

    پاسخ
  • سلام آقای دکتر وقتتون بخیر باشه،من پرکاری تیروئید داشتم وقتی متوجه شدم و آزمایش دادم میزان هورمون ۲.۵ بود،به دکتر که مراجعه کردم ۳ تا قرص متی مازول در روز دادن،۴۵ روز بعد که دوباره آزمایش دادم سطح هورمون خیلی کم شده بود ،۶۸ صدم شده بود، به یه پزشک مراجعه کردم گفتن یکماه دوتا قرص در روز مصرف کن در واقع یکی کم کردن،اما دکتر دیگه که مراجعه کردم میگن فقط روزی یکی مصرف کن ،الان نمیدونم روزی یکی یا روزی دوعدد قرص متیمازول بخورم؟

    پاسخ
  • سلام خسته نباشید آقای دکتر، ببخشید بنده تیروئید پر کار دارم ۶ ماه است که قرص متی مازول ۵ مصرف می کنم در طول در مان بااین دارو اشتهام نسبت به قبل از درمان نصف شده اما وزنم ۷ کیلو بالا رفته خیلی احساس سنگینی دارم وواقعا ً نگرانم از بابت اضافه وزنم، ممنون میشم من رو راهنمایی کنید، چون من قدم همخیلی کوتاه است خیلی چاق شدم

    پاسخ
  • saman saeedi
    1400/04/10 2:11 ق.ظ

    سلام اقای دکتر من بیستونه سالم هست و خیلی لاغر هستم.ازمایش گوارش هم دادم و مشکلی نبوده.و الان از طرف خودم خودسرانه شروع به مصرف متی مازول کردم.لطفا کمک کنین بهم ک چطور نصرف کنم تا مشکلی پیش نیاد.ممنون

    پاسخ
  • افراسیاب
    1400/04/10 1:21 ق.ظ

    ببخشید آقای دکتر منظورم از کهیر لکه های سفیدی که روی پوست دستم افتاده است هست و روی پوست و کف دست راستم افتاده است. ممنونم از اینکه لطف میکنین.

    پاسخ
  • افراسیاب
    1400/04/10 1:15 ق.ظ

    سلام آقای دکتر من ۷۰روزه که بخاطر کم کاری تیروئید هر روز صب ناشتا یک قرص متی مازول میخورم و یک ماهه پوست روی دستم کهیر های کوچک افتاده و سابقه درماتیت دارم مال ۱۵ سال پیشه. به نظرتون چکار کنم.

    پاسخ
  • سلام اقای دکتر وقتتون بخیر.اقای دکتر من دچار بیرون زدگی چشم شدم و ازمایش tshام ۰/۱هست ایا تیروییدم پرکاره؟

    پاسخ
  • سلام اقای دکتر من یه مدته چشام دچار بیرون زدگی شده ازمایش دادم tshام ۱/.ایا بخاطر تیروییده؟

    پاسخ
    • سلام. از نظر پرکاری تیرویید چک بشید تحت نظر متخصص غدد باید دارو مصرف کنید ممکنه بیرون زدگی چشم ناشی از مشکلات تیرویید باشه.

      پاسخ
  • خانم صباغ
    1400/03/02 10:46 ب.ظ

    با سلام بنده آزمایش دادم و متخصص غدد گفت پرکاری تیروئید دارم قرص متی مازول رو باید قبل صبحانه و قبل شام مصرف کنم ولی گاهی یادم میره و بعد غذا مصرف میکنم آیا مشگلی پیش میاد??

    پاسخ
  • سلام. وقتتون بخیر. میخواستم بدونم آیا تجویز ۶ وعده قرص متی مازول در روز مشکل زا نیست؟
    با وجود اینکه بهبود در روند آزمایش وجود داشته است.

    پاسخ
  • سلام آقای دکترمن حدودا یه ساله قرص متی مازول میخورم البته اولش روزی ۲تا بعددکترم گفت روزی یدونه الانم روزی نصفی میخورم مشکلم اینه من ندول ریزم دارم که دکترگفت فعلا کوچیکن برانمونه برداری حالا میترسم آیاممکنه برام خطری داشته باشه

    پاسخ
  • افسانه
    1400/01/09 12:01 ب.ظ

    سلام اقای دکتر من به علت پرکاری تیروعید متی مازول روزی ۴ عدد میخورم وتمام پوستم کهیر زده وخارش داره مصرف دارو رو قطع کنم .ممنونم

    پاسخ
  • سلام آقای دکتر میخواستم بپرسم من تیروئید پرکار دارم و قرص متی مازول روزی سه عدد میخورم به پسرمم شیر میدم و آزمایشم از ۶ ماه قبل پرکار تر شده بود بخاطر همین دکتر متی مازول تجویز کرد و الان سه روزه دارم میخورم و قبلشPTU n میخوردم میخواستم ببینم ضرر داره برای پسرم که الان ۸ ماه و ۶ روزشه؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.